J 2019

Foreign Language Learning Experiences of Deaf and Severely Hard-of-Hearing Czech University Students

SEDLÁČKOVÁ, Jitka a Edit H. KONTRA

Základní údaje

Originální název

Foreign Language Learning Experiences of Deaf and Severely Hard-of-Hearing Czech University Students

Název česky

Zkušenosti neslyšících a těžce sluchově postižených českých univerzitních studentů s učením se cizím jazykům

Autoři

SEDLÁČKOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant, domácí) a Edit H. KONTRA (348 Maďarsko)

Vydání

Pedagogická orientace, Česká pedagogická společnost o.s. 2019, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14750/19:00115551

Organizační jednotka

Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky

Klíčová slova česky

neslyšící; výuka a učení se cizímu jazyku; motivace; žákovská autonomie; vzdělávání učitelů

Klíčová slova anglicky

deaf; foreign language learning and teaching; motivation; learner autonomy; teacher education

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 8. 2020 23:42, Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D.

Anotace

V originále

This paper presents qualitative research on the experiences and opinions of four Czech native speakers learning English as a second language all of whom are either deaf or severely hard-of-hearing and are currently pursuing or have recently finished university studies in the Czech Republic. Within the framework of an international project, the two male and two female respondents were interviewed individually in order to get an insider’s perspective on the needs, difficulties and preferred teaching and learning strategies of students with hearing loss. The descriptive-interpretative analysis of the data followed the principles of qualitative research and yielded four main themes: learning experience, motivation, teaching modality, and learning strategies and learner autonomy. The results highlight the importance of learning experience gained in primary and secondary education and the need for teachers who provide positive motivation for deaf learners and are fluent users of Czech Sign Language. The findings can enrich the knowledge of language teachers, teacher trainers as well as language policy makers and are transferable to similar contexts

Česky

Předkládaná studie popisuje kvalitativní výzkum, jehož cílem bylo získat vhled do zkušeností a názorů čtyř českých neslyšících či těžce sluchově postižených vysokoškolských studentů či absolventů s učením se anglickému jazyku. V rámci mezinárodního projektu byly se dvěma ženami a dvěma muži provedeny rozhovory, které poskytují osobní pohled na potřeby, problémy a preferované výukové a učební strategie studentů se ztrátou sluchu. Na základě deskriptivně-interpretační analýzy dat provedené dle principů kvalitativního výzkumu byla identifikována čtyři hlavní témata: Zkušenosti s učením, Motivace, Jazyková modalita výuky a Učební strategie a autonomie. Výsledky výzkumu ukazují na význam zkušeností s výukou a učením se získaných na základní a střední škole a potřebnost učitelů, kteří důvěřují schopnostem neslyšících studentů a dokáží používat český znakový jazyk. Zjištěn mohou být přínosná pro učitele jazyků a jejich odbornou přípravu stejně jako pro tvůrce vzdělávací politiky a jsou přenositelná pro podobné kontexty.

Přiložené soubory