J 2020

PŘÍSLIBY A VÝZVY VÍCEMÍSTNÉ ETNOGRAFIE VE VÝZKUMU DIVERZITY V PREGRADUÁLNÍ UČITELSKÉ PŘÍPRAVĚ

OBROVSKÁ, Jana a František TŮMA

Základní údaje

Originální název

PŘÍSLIBY A VÝZVY VÍCEMÍSTNÉ ETNOGRAFIE VE VÝZKUMU DIVERZITY V PREGRADUÁLNÍ UČITELSKÉ PŘÍPRAVĚ

Název česky

PŘÍSLIBY A VÝZVY VÍCEMÍSTNÉ ETNOGRAFIE VE VÝZKUMU DIVERZITY V PREGRADUÁLNÍ UČITELSKÉ PŘÍPRAVĚ

Název anglicky

PROMISES AND CHALLENGES OF MULTI-SITED ETHNOGRAPHY IN RESEARCH ON DIVERSITY IN PRE-SERVICE TEACHER EDUCATION

Autoři

OBROVSKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí) a František TŮMA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Studia paedagogica, Ústav pedagogických věd. Masarykova univerzita, 2020, 1803-7437

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/20:00114112

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

školní etnografie; vícemístná etnografie; diverzita; učitelské vzdělávání; pedagogický výzkum

Klíčová slova anglicky

school ethnography; multi-sited ethnography; diversity; teacher education; educational research

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 27. 3. 2021 10:48, Mgr. Jana Obrovská, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem předkládané teoreticko-metodologické studie je 1) představit základní charakteristiky školní etnografie a její aplikace v českém pedagogickém výzkumu; 2) shrnout teoretická východiska a analyzovat přístupy k výzkumu diverzity v pregraduální učitelské přípravě; 3) diskutovat o potenciálu tzv. vícemístné etnografie. Vyvozujeme, že vícemístná etnografie představuje vhodný výzkumný design pro zkoumání diverzity v pregraduální učitelské přípravě, protože zdůrazňuje potřebu propojení a kontrastování poznatků z různých zkoumaných prostředí. Je tedy možné integrovat poznatky jak z prostředí vysokoškolské výuky, kde jsou studenti a studentky učitelství připravováni, tak z prostředí škol, kam jsou umisťováni na praxe. Studie tak přispívá k teoretické a metodologické diskusi v pedagogice.

Anglicky

The aims of the present theoretical and methodological study are 1) to introduce the characteristics of school ethnography and its applications in Czech educational research, 2) to summarize the theoretical background and analyze different approaches for investigating diversity in pre-service teacher education, and 3) to discuss the potential of multi-sited ethnography. We conclude that multi-sited ethnography represents a research design that is suitable for investigating diversity in pre-service teacher education as it emphasizes the need for interconnecting and contrasting findings from various sites under scrutiny. It follows that findings from both higher education classes, where student-teachers are educated, and schools, where student-teachers are placed to do their teaching practice, can be integrated. Thus, the study contributes to theoretical and methodological discussions in educational sciences.

Návaznosti

GA19-06763S, projekt VaV
Název: Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů
Investor: Grantová agentura ČR, Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů