OBROVSKÁ, Jana a František TŮMA. PŘÍSLIBY A VÝZVY VÍCEMÍSTNÉ ETNOGRAFIE VE VÝZKUMU DIVERZITY V PREGRADUÁLNÍ UČITELSKÉ PŘÍPRAVĚ. Studia paedagogica. Ústav pedagogických věd.: Masarykova univerzita, 2020, roč. 25, č. 1, s. 155-177. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2020-1-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název PŘÍSLIBY A VÝZVY VÍCEMÍSTNÉ ETNOGRAFIE VE VÝZKUMU DIVERZITY V PREGRADUÁLNÍ UČITELSKÉ PŘÍPRAVĚ
Název česky PŘÍSLIBY A VÝZVY VÍCEMÍSTNÉ ETNOGRAFIE VE VÝZKUMU DIVERZITY V PREGRADUÁLNÍ UČITELSKÉ PŘÍPRAVĚ
Název anglicky PROMISES AND CHALLENGES OF MULTI-SITED ETHNOGRAPHY IN RESEARCH ON DIVERSITY IN PRE-SERVICE TEACHER EDUCATION
Autoři OBROVSKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí) a František TŮMA (203 Česká republika, domácí).
Vydání Studia paedagogica, Ústav pedagogických věd. Masarykova univerzita, 2020, 1803-7437.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/20:00114112
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2020-1-7
Klíčová slova česky školní etnografie; vícemístná etnografie; diverzita; učitelské vzdělávání; pedagogický výzkum
Klíčová slova anglicky school ethnography; multi-sited ethnography; diversity; teacher education; educational research
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jana Obrovská, Ph.D., učo 143665. Změněno: 27. 3. 2021 10:48.
Anotace
Cílem předkládané teoreticko-metodologické studie je 1) představit základní charakteristiky školní etnografie a její aplikace v českém pedagogickém výzkumu; 2) shrnout teoretická východiska a analyzovat přístupy k výzkumu diverzity v pregraduální učitelské přípravě; 3) diskutovat o potenciálu tzv. vícemístné etnografie. Vyvozujeme, že vícemístná etnografie představuje vhodný výzkumný design pro zkoumání diverzity v pregraduální učitelské přípravě, protože zdůrazňuje potřebu propojení a kontrastování poznatků z různých zkoumaných prostředí. Je tedy možné integrovat poznatky jak z prostředí vysokoškolské výuky, kde jsou studenti a studentky učitelství připravováni, tak z prostředí škol, kam jsou umisťováni na praxe. Studie tak přispívá k teoretické a metodologické diskusi v pedagogice.
Anotace anglicky
The aims of the present theoretical and methodological study are 1) to introduce the characteristics of school ethnography and its applications in Czech educational research, 2) to summarize the theoretical background and analyze different approaches for investigating diversity in pre-service teacher education, and 3) to discuss the potential of multi-sited ethnography. We conclude that multi-sited ethnography represents a research design that is suitable for investigating diversity in pre-service teacher education as it emphasizes the need for interconnecting and contrasting findings from various sites under scrutiny. It follows that findings from both higher education classes, where student-teachers are educated, and schools, where student-teachers are placed to do their teaching practice, can be integrated. Thus, the study contributes to theoretical and methodological discussions in educational sciences.
Návaznosti
GA19-06763S, projekt VaVNázev: Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů
Investor: Grantová agentura ČR, Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů
VytisknoutZobrazeno: 28. 7. 2024 01:23