J 2022

Personal Goals and Identity of Czech University Students

KVASKOVÁ, Lucia, Jan ŠIRŮČEK, Stanislav JEŽEK, Lucie HRUBÁ, Lenka LACINOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Personal Goals and Identity of Czech University Students

Autoři

KVASKOVÁ, Lucia (703 Slovensko, domácí), Jan ŠIRŮČEK (203 Česká republika, domácí), Stanislav JEŽEK (203 Česká republika, domácí), Lucie HRUBÁ (203 Česká republika, domácí), Lenka LACINOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí) a Petr MACEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Emerging Adulthood, Thousand Oaks, SAGE Publications, 2022, 2167-6968

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 2.600

Kód RIV

RIV/00216224:14230/22:00124825

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000528393800001

Klíčová slova anglicky

personal goals; identity classes; emerging adults; work; romantic partner; parents

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 2. 2023 15:03, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

This study aimed to examine personal goal setting and identity processes in Czech university students. A total of 1,347 Czech emerging adults completed the questionnaires on goal setting, identity commitment, and identity exploration in various life domains (romantic relationship, education, and work). First, our study showed that in our sample, goals related to education were the most prominent. Second, higher identity commitment or exploration in one domain predicted setting the goal in the same domain, supporting the notion of the interrelatedness of identity formation and goal pursuit. Additionally, those who set work-related goals reported fewer goals associated with romantic partnership, marriage, and family, suggesting individual differences in goal preferences. Our study adds to the knowledge of European emerging adults’ identity processes and goal selection processes. Furthermore, our findings stress the holistic approach when investigating personal goals.

Návaznosti

MUNI/A/0955/2019, interní kód MU
Název: DOMOV, VÝVOJ A DEMOKRACIE: 2020 (Akronym: DOVYDE 2020)
Investor: Masarykova univerzita, DOMOV, VÝVOJ A DEMOKRACIE: 2020, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty

Přiložené soubory

Personal_goals_and_identity_of_Czech_university_students.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru