KUBÍČKOVÁ, Helena and Markéta NOVOTNÁ. Speciální poptávkové segmenty v kontextu venkovského cestovního ruchu (Special demand segments in the context of rural tourism). Online. In Ing. Ivica Linderová, PhD. Aktuální problémy cestovního ruchu - overtourism - riziko pro destinace. 1st ed. Jihlava: Vysoká škola polytechnická v Jihlavě, 2020, p. 73-83. ISBN 978-80-88064-46-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Speciální poptávkové segmenty v kontextu venkovského cestovního ruchu
Name (in English) Special demand segments in the context of rural tourism
Authors KUBÍČKOVÁ, Helena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Markéta NOVOTNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Jihlava, Aktuální problémy cestovního ruchu - overtourism - riziko pro destinace, p. 73-83, 11 pp. 2020.
Publisher Vysoká škola polytechnická v Jihlavě
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50204 Business and management
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14560/20:00115585
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-88064-46-6
Keywords (in Czech) Poptávka;Segmenty;Udržitelnost;Venkovský cestovní ruch
Keywords in English Demand;Segments;Sustainability;Rural tourism
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Helena Kubíčková, učo 390854. Changed: 26/8/2021 21:14.
Abstract
Venkovský cestovní ruch představuje jednu z udržitelných forem cestování, kterou lze vzhledem k jeho povaze považovat za protipól k přeplněným destinacím s masovou turistikou. Motivací strany poptávky pro participaci na této formě cestovního ruchu bývá především touha po kontaktu s (nedotčenou) přírodou, potřeba odpočinout si od rušného města či aktivně relaxovat při vykonávaní rozmanitých sportů. Společensko-ekonomické změny poslední doby vedou mimo jiné k tomu, že trh na straně poptávky přestal být homogenním celkem a stal se souborem několika cílových skupin. Dle přání a tužeb těchto skupin pak strana nabídky optimalizuje svoje produkty. Na tuto problematiku reaguje předkládaný příspěvek, který kombinuje téma venkovského cestovního ruchu, jeho poptávky a posuzuje vhodnost novodobých segmentů (např. LOHAS, DINKS) pro tuto formu cestovního ruchu. Příspěvek je zpracován formou integrativní přehledové studie, zvolené metody jsou analýza, syntéza a kompilace vybraných studií. Výsledkem je popis patřičnosti segmentů, který může například sloužit jako podklad pro destinační společnosti či malé a střední podniky při tvorbě jejich marketingové strategie.
Abstract (in English)
Rural tourism is one of the sustainable forms of tourism that, by its nature, can be considered as a counterpart to destinations suffering from overtourism fulfilled by mass tourism. The demand's motivation for participation in this form of tourism is principally the desire for contact with (untouched) nature, the necessity to relax from a busy city or the active relax while performing various sports. Recent socio-economic changes have led, among other things, to the fact that the demand has ceased to be a homogeneous entity and has become a set of several target groups. According to the wishes and desires of these groups, the supply optimizes its products. This submitted paper responds to these issues, and combines the themes of rural tourism, its demand and estimates the appropriateness of modern segments (e.g., LOHAS, DINKS) for this form of tourism. The paper is elaborated in the form of an integrative review study; the chosen methods are analysis, synthesis, and compilation of selected studies. The result is a description of the accuracy of segments, which can serve, for example, as a basis for destination companies or small and medium-sized enterprises in developing their marketing strategy.
Links
MUNI/A/1033/2019, interní kód MUName: Proměny peri-urbánního prostředí v důsledku společensko-ekonomických trendů v cestovním ruchu (Acronym: PERISET)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 23/5/2024 09:54