p 2020

"Kde se vzala ta čísla?" Osvojování si matematických konceptů a interindividuální rozdíly v matematice z pohledu psychologie

CÍGLER, Hynek

Basic information

Original name

"Kde se vzala ta čísla?" Osvojování si matematických konceptů a interindividuální rozdíly v matematice z pohledu psychologie

Authors

Edition

Didakticko-matematický seminář (PedF UK), 2020

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Requested lectures

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

Organization unit

Faculty of Social Studies
Changed: 4/5/2020 14:31, Mgr. Hynek Cígler, Ph.D.

Abstract

In the original language

Předchozí výzkumy se vesměs shodují na tom, že úroveň matematických schopností souvisí s řadou aspektů lidského života: např. velikostí příjmu, zaměstnatelností, kariérním postupem či životní spokojeností. Je však skutečnou příčinou matematika, nebo spíše jen obecné kognitivní a intelektové schopnosti? Jaká je vlastně podstata matematických schopností, jak se vyvíjejí? Kde a jakým způsobem vzniká vjem čísla a množství, jak toto osvojování ovlivňuje náš jazyk, kultura, motivace, matematická úzkostnost úroveň verbálních dovedností či genderové stereotypy? Ve své přednášce se pokusím shrnout vybrané psychologické teorie matematických schopností, a to jak z hlediska "psychometrické" teorie CHC, tak i z pozice kognitivní psychologie. Popíšu některé teorie, které se zabývají typickými postupy vedoucími ke správnému, či naopak chybnému řešení, a uvedu souvislosti matematických dovedností s jinými kognitivními procesy. Zmíním rovněž tzv. "kognitivní prerekvizity" numerického a prenumerického myšlení, které jsou fylogeneticky zakotvené a sdílíme je i s jinými živočišnými druhy.