J 2020

„Upoután vozíkový“: absence zdvořilé nevšímavosti jako bariéra při pohybu prostorem uživatelů a uživatelek elektrických vozíků

OSMAN, Robert a Hana PORKERTOVÁ

Základní údaje

Originální název

„Upoután vozíkový“: absence zdvořilé nevšímavosti jako bariéra při pohybu prostorem uživatelů a uživatelek elektrických vozíků

Název česky

„Upoután vozíkový“: absence zdvořilé nevšímavosti jako bariéra při pohybu prostorem uživatelů a uživatelek elektrických vozíků

Název anglicky

'Tied to a wheelchair': How the absence of civil inattention serves as a spatial barrier to electric wheelchair users

Autoři

OSMAN, Robert (203 Česká republika, garant, domácí) a Hana PORKERTOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 2020, 0038-0288

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50702 Urban studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.588

Kód RIV

RIV/00216224:14310/20:00114127

Organizační jednotka

Přírodovědecká fakulta

UT WoS

000568166000004

Klíčová slova česky

geografie znevýhodnění; sociální prostor; Henri Lefebvre; zdvořilá nevšímavost; uživatelé vozíků

Klíčová slova anglicky

disability geography; social space; Henri Lefebvre; civil inattention; wheelchair users

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 1. 3. 2021 10:27, Mgr. Marie Šípková, DiS.

Anotace

V originále

Příspěvek vychází z tradice sociálně geografického pojetí relačního prostoru. Nevnímá tak prostor jako daný, hotový a všude stejný, ale naopak jako neustále vytvářený, nikdy neukončený a velmi heterogenní. Prostor je tak v této tradici pojímán jako prostor neustále (re)produkovaný sociálními vztahy v něm realizovanými. Příspěvek se pak zaměřuje na jeden vybraný typ sociálního prostoru a tím je sociální prostor uživatelů a uživatelek elektrických vozíků. Klade si tak otázku, jak sociální prostor, v němž každodenně vyjednávají své životy, ovlivňuje jejich pohyb fyzickým (myšleno materiálním) prostorem. Toto zaměření příspěvku vychází z teoretické ambice překlenout vzdálenost mezi využitím sociální prostoru výhradně k analýze sociální mobility a zájmem výhradně o fyzickou mobilitu uživatelů a uživatelek elektrických vozíků. Příspěvek si tak klade otázku, jak sociální praktiky jako zírání, oslovování, dotazování či uskakování spoluutvářející sociální prostor uživatelů a uživatelek elektrických vozíků ovlivňují jejich fyzickou mobilitu, tedy jejich pohyb materiálním prostorem. Příspěvek vychází z dlouhodobého výzkumu (2010-2018) časoprostorového chování čtyř uživatelů a jedné uživatelky elektrických vozíků s diagnostikovanou svalovou dystrofií žijících ve městě Brně.

Anglicky

The article is based on disability geography and draws on the social-geographic conception of relational space, which is perceived as being constantly created, never finished, heterogeneous, and embodied, and not a space that is given and everywhere the same. It offers a specific way of linking the discursive and material dimensions of disability, which intersect in the concept of social space, and refers to Lefebvre's trialectics of production - spatial practices, the representation of space, and spaces of representations. To analyse the mutual production of social space and social bodies, we use Goffman's concept of civil inattention. We ask how such social practices as gazing, addressing, asking, or dodging that co-create the social space of electric wheelchair users influence their movement through material space, and through the spatial reactions of wheelchair users responding to unwanted attention we trace the homogenisation and differentiation of space. The text is based on a long-term study (2010-2018) of the temporal/spatial behaviour of five electric wheelchair users (four men and one woman) diagnosed with muscular dystrophy who live in the City of Brno.

Návaznosti

GA17-16097S, projekt VaV
Název: Prostorová nespravedlnost automobilitních technologií
Investor: Grantová agentura ČR, Prostorová nespravedlnost automobilitních technologií