KRÁTKÁ, Jana, Lenka GULOVÁ and Stanislav STŘELEC. Třídní učitelé sami o sobě a také z pohledu žáků a jejich rodičů. Komenský. Odborný časopis pro učitele základní školy. Brno: MUNI PRESS, 2020, vol. 144, No 03, p. 24-30. ISSN 0323-0449.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Třídní učitelé sami o sobě a také z pohledu žáků a jejich rodičů
Authors KRÁTKÁ, Jana, Lenka GULOVÁ and Stanislav STŘELEC.
Edition Komenský. Odborný časopis pro učitele základní školy. Brno, MUNI PRESS, 2020, 0323-0449.
Other information
Type of outcome Article in a journal (not reviewed)
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) třídní učitel; specifické nároky; výzkumné šetření; názory rodičů; názory žáků; výběr z výsledků; současný stav; perspektivy
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 19/3/2021 13:45.
Abstract
Třídní učitel je koordinačním a integračním činitelem s řadou závažných úkolů ve vztahu k žákům své třídy, k jejich rodičům, k ostatním učitelům školy, k jejímu vedení a za jistých okolností také k širší veřejnosti. Činnosti třídního učitele (třídní učitelky) mají na každém stupni školního vzdělávání nejen své opodstatnění, ale také specifické nároky vyplývající z pedagogicko-psychologických charakteristik žáka určitého věku a úrovně jeho individuální psychické, fyzické a sociální zralosti. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jak je respondenty (třídními učiteli, rodiči a žáky) reflektována funkce třídního učitele. Vzhledem k omezenému rozsahu příspěvku uvádíme jen výběr z výsledků výzkumného šetření s odkazy na dostupná kompletní výzkumná zjištění. Posouzení nálezů vyplývajících ze tří výzkumných sond nám umožnilo dospět k závěrům, ze kterých vybíráme: Třídní učitelé mají nezastupitelné místo ve výchovném dění školy. Ovlivňují významnou měrou vztahy mezi žáky ve svých třídách a působí na rozvíjení osobnostního potenciálu jednotlivých žáků. Stěžejní postavení má v činnostech třídních učitelů jejich podíl na utváření sociálního klimatu ve školní třídě, se kterým bezprostředně souvisí způsob a obsah komunikace učitele se žáky. Rodiče žáků spojují s působením třídního učitele určitá očekávání nejen v případě školního prospěchu svého dítěte, ale také v souvislosti s podporou jeho zdravého vývoje. Předpokládáme, že postavení (funkce) třídního učitele nebude v rámci proměn českého školství ztrácet na významu, ale naopak, význam tohoto výchovného činitele bude postupně narůstat. Výzkumné šetření bylo součástí fakultních grantů PdF MU č. 34/05 Kompetence třídního učitele v současných podmínkách českého školství a č. 44/06 Činnosti třídního učitele v současných podmínkách českého školství.
PrintDisplayed: 28/5/2024 18:12