a 2020

Diversity-Oriented Mentoring of Student-Teachers

OBROVSKÁ, Jana; Petr SVOJANOVSKÝ; Kateřina VLČKOVÁ a Jana KRATOCHVÍLOVÁ

Základní údaje

Originální název

Diversity-Oriented Mentoring of Student-Teachers

Název česky

Mentoring studentů učitelství zaměřený na žákovskou diverzitu

Autoři

OBROVSKÁ, Jana (203 Česká republika, domácí); Petr SVOJANOVSKÝ (203 Česká republika, domácí); Kateřina VLČKOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí) a Jana KRATOCHVÍLOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

EARLI SIG 10, 21 and 25 Virtual Conference 2020, University of Groningen and University of Applied Sciences, Netherlands, 2020

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Nizozemské království

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/20:00114133

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

žákovská diverzita; student učitelství; základní škola; praxe; provázející učitel

Klíčová slova anglicky

Ethnography Multicultural education Higher education/Doctoral education Secondary education

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 3. 2021 15:42, Mgr. Jana Obrovská, Ph.D.

Anotace

V originále

The diverse educational landscape represents a challenge for student-teachers, as dealing with learner diversity requires specific skills to be developed during pre-service teacher education, especially at their clinical placements, where the role of mentors in supporting reflective practice is also crucial. Our research, therefore, deals with the question of how mentors support student-teachers in developing their skills for working with diverse pupils. The paper is based on multi-sited ethnography at a university and lower-secondary schools in Czechia. Data corpus is composed of 80 video-recorded lessons of 8 student-teachers, 60 post-lesson reflections of student-teachers with their 6 mentors; 60 lesson preparations; 40 student-teachers reflective diaries; 8 interviews, and 55 lessons of university courses. Six researchers took fieldnotes from all activities; the notes were subsequently discussed in the team. The findings show how interactions between mentors and student-teachers during teaching and post-lesson reflections influence both student-teachers’ beliefs of how to deal with diversity and their classroom practices. We identified several ways student-teachers/mentors deal with diversity while teaching. Student-teachers’ “socialization” into different modes of dealing with diversity is influenced by the mentors’ teaching approach and mentoring style. The analysis showed explicit pieces of advice given by mentors, as well as implicit practice modelling.

Česky

Žákovská různost představuje výzvu pro studenty učitelství, protože práce s žákovskou diverzitou vyžaduje rozvíjení specifických dovedností během pregraduálního vzdělávání učitelů, zejména během jejich klinické praxe, kde je klíčová také role mentorů. Náš výzkum se proto zabývá otázkou, jak mentoři podporují studenty učitelství při rozvíjení jejich dovedností pro práci s žákovskou diverzitou. Příspěvek je založen na vícemístné etnografii na vybrané univerzitě a druhém stupni základních škol v Česku. Datový korpus se skládá z 80 veideonahrávek výuky 8 studentů-učitelů, 60 reflexí po vyučování studentů učitelství s jejich 6 mentory; 60 příprav na hodiny; 40 vstupů z reflektivních deníků studentů učitelství; 8 rozhovorů a 55 lekcí kurzů realizovaných na univerzitě. Šest výzkumníků zaznamenávalo terénní poznámky ze všech aktivit; poznámky byly následně diskutovány v týmu. Zjištění ukazují, jak interakce mezi mentory a studenty učitelství během výuky a reflexe po vyučování ovlivňují přesvědčení studentů učitelství, jak se vypořádat s žákovskou rozmanitostí, stejně jako i jejich praktiky ve třídě. Identifikovali jsme několik způsobů, jak studenti učitelství/mentoři při výuce pracují s diverzitou. „Socializace“ studentů učitelství do různých způsobů práce s žákovskou diverzitou je ovlivněna přístupem mentorů k výuce a stylem mentoringu. Analýza ukázala explicitní rady od mentorů i implicitní modelování praxe.

Návaznosti

GA19-06763S, projekt VaV
Název: Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů
Investor: Grantová agentura ČR, Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů

Přiložené soubory