C 2020

Uses Genres and Media Ensembles : A Conceptual Roadmap for Research of Convergent Audiences

MACEK, Jakub

Základní údaje

Originální název

Uses Genres and Media Ensembles : A Conceptual Roadmap for Research of Convergent Audiences

Autoři

MACEK, Jakub (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Cham, Digital Peripheries : The Online Circulation of Audiovisual Content from the Small Market Perspective, od s. 245-258, 14 s. Springer Series in Media Industries, 2020

Nakladatel

Springer Open

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50802 Media and socio-cultural communication

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/20:00114841

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-3-030-44849-3

Klíčová slova anglicky

audience research; convergence; audiovisual media; use genres; media ensembles; small media markets

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 5. 2020 09:36, doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.

Anotace

V originále

This chapter tackles one of the main methodological and conceptual challenges to current audience research: fragmentation of viewers’ practices of reception. The use of digital and networked media and the consequent multiplication of screens, distribution channels and content sources have further complicated the notion of “watching television” and, along with that, academic and applied audience research. The chapter reintroduces Maria Bakardjieva’s concept of uses genres and connects it with the concept of media ensemble, suggesting that for research on the domestic consumption of films and TV series, the application of these concepts in qualitative (ethnographic) research and in audience surveys comes with strong advantages. Firstly, the concepts help to identify distinct types of consumption practices linked with specific technological objects, with specific audiovisual content and with typical everyday situations, and they enable us to analyze consumption explicitly within the contexts of the spatiotemporal and social organization of everyday life. Secondly, in cases of small- and peripheral-market audiences, the concepts enable us to identify specifics in audiences’ practices linked with the characteristics of these markets (e.g., with localized and non-localized content, with domestic and global production, etc.). And thirdly, the concepts explicitly acknowledge power both involved in and shaping the analyzed practices by emphasizing the “generative process of technology,” i.e., the transformative role of users’ practices in shaping technological and economic systems.

Návaznosti

TL01000306, projekt VaV
Název: Výzkum dopadu stávající legislativy a strategie Evropské komise pro jednotný digitální trh (DSM) na český audiovizuální průmysl: evaluace (autorsko)právního systému a příprava kulturní politiky v rámci DSM
Investor: Technologická agentura ČR, Výzkum dopadu stávající legislativy a strategie Evropské komise pro jednotný digitální trh (DSM) na český audiovizuální průmysl: evaluace (autorsko)právního systému a příprava kulturní politiky v rámci DSM

Přiložené soubory