2020
Osobnostní typologie studentů v kontextu budoucí pracovní role všeobecné sestry
ZÍTKOVÁ, Marie a Miroslava KYASOVÁZákladní údaje
Originální název
Osobnostní typologie studentů v kontextu budoucí pracovní role všeobecné sestry
Název anglicky
Personality typology of students in the context of the future work role of a nurse
Autoři
ZÍTKOVÁ, Marie a Miroslava KYASOVÁ
Vydání
PSYCHOLOGIE PRO PRAXI, Praha, Karolinum, Universita Karlova, 2020, 1803-8670
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
30307 Nursing
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Klíčová slova česky
osobnostní typologie; všeobecná sestra; vzdělávání; týmová role; psychologie práce
Klíčová slova anglicky
personality typology; general nurse; education; team role; work psychology
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 4. 6. 2020 11:41, PhDr. Marie Dvořáková, Ph.D.
V originále
Plnění pracovní role všeobecné sestry je vysoce náročné na osobnost člověka i kvalitu profesionální přípravy. Cílem výzkumu bylo pojmenovat osobnostní předpoklady studentů k plnění pracovní role všeobecné sestry. Zkoumaný soubor byl tvořen studenty oboru Všeobecná sestra v období 2013–2018. Mezi testovací nástroje byl zařazen test MBTI® (Myers Briggs Type Indicator) a Belbinův test týmových rolí. Zásadním zjištěním se ukázalo, že v rámci sledovaného souboru byl u 53 % dotázaných identifikován tzv. temperament Strážce, ochránce – SJ, který je pro práci všeobecných sester vhodný. Druhou početnou skupinu tvořili Idealisté, pro které je společný temperament Diplomata – NF – 35,8 % , jehož charakteristika taktéž výrazně odpovídá požadavkům ošetřovatelské praxe. Realizátor a Týmový hráč představovali týmovou roli s nejčastější nejvyšší afinitou u 54 % respondentů. Je tedy možné předpokládat, že pro dané jedince bude zvolená práce uspokojivá a existuje předpoklad být v ní úspěšní
Česky
Plnění pracovní role všeobecné sestry je vysoce náročné na osobnost člověka i kvalitu profesionální přípravy. Cílem výzkumu bylo pojmenovat osobnostní předpoklady studentů k plnění pracovní role všeobecné sestry. Zkoumaný soubor byl tvořen studenty oboru Všeobecná sestra v období 2013–2018. Mezi testovací nástroje byl zařazen test MBTI® (Myers Briggs Type Indicator) a Belbinův test týmových rolí. Zásadním zjištěním se ukázalo, že v rámci sledovaného souboru byl u 53 % dotázaných identifikován tzv. temperament Strážce, ochránce – SJ, který je pro práci všeobecných sester vhodný. Druhou početnou skupinu tvořili Idealisté, pro které je společný temperament Diplomata – NF – 35,8 % , jehož charakteristika taktéž výrazně odpovídá požadavkům ošetřovatelské praxe. Realizátor a Týmový hráč představovali týmovou roli s nejčastější nejvyšší afinitou u 54 % respondentů. Je tedy možné předpokládat, že pro dané jedince bude zvolená práce uspokojivá a existuje předpoklad být v ní úspěšní
Anglicky
The fulfillment of the role of a nurse is highly demanding on the personality of this professional and the quality of professional training. The aim of the research was to specify students’ personal prerequisites for fulfilling the role of general nurse. The researched group consisted of students of General Nurse program in the period 2013–2018. The test tools included the MBTI® (Myers Briggs Type Indicator) test and Belbin’s team role test. The basic findings showed that in the group of 53% of respondents the so-called temperament of the Guardian was identified (SJ), which is suitable for the work of general nurses. The second large group consisted of Idealists, for whom the temperament of Diplomat – NF – 35.8% is common, whose characteristics also strongly correspond to the requirements of nursing practice. The Implementer and Team Worker represented the team role with the highest affinity in 54% of respondents. It is thus possible to assume that the chosen work will be satisfactory for those individuals and there is a presumption to be successful in their future work.