J 2020

Osobnostní typologie studentů v kontextu budoucí pracovní role všeobecné sestry

ZÍTKOVÁ, Marie a Miroslava KYASOVÁ

Základní údaje

Originální název

Osobnostní typologie studentů v kontextu budoucí pracovní role všeobecné sestry

Název anglicky

Personality typology of students in the context of the future work role of a nurse

Autoři

ZÍTKOVÁ, Marie a Miroslava KYASOVÁ

Vydání

PSYCHOLOGIE PRO PRAXI, Praha, Karolinum, Universita Karlova, 2020, 1803-8670

Další údaje

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

30307 Nursing

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Klíčová slova česky

osobnostní typologie; všeobecná sestra; vzdělávání; týmová role; psychologie práce

Klíčová slova anglicky

personality typology; general nurse; education; team role; work psychology

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 4. 6. 2020 11:41, PhDr. Marie Dvořáková, Ph.D.

Anotace

V originále

Plnění pracovní role všeobecné sestry je vysoce náročné na osobnost člověka i kvalitu profesionální přípravy. Cílem výzkumu bylo pojmenovat osobnostní předpoklady studentů k plnění pracovní role všeobecné sestry. Zkoumaný soubor byl tvořen studenty oboru Všeobecná sestra v období 2013–2018. Mezi testovací nástroje byl zařazen test MBTI® (Myers Briggs Type Indicator) a Belbinův test týmových rolí. Zásadním zjištěním se ukázalo, že v rámci sledovaného souboru byl u 53 % dotázaných identifikován tzv. temperament Strážce, ochránce – SJ, který je pro práci všeobecných sester vhodný. Druhou početnou skupinu tvořili Idealisté, pro které je společný temperament Diplomata – NF – 35,8 % , jehož charakteristika taktéž výrazně odpovídá požadavkům ošetřovatelské praxe. Realizátor a Týmový hráč představovali týmovou roli s nejčastější nejvyšší afinitou u 54 % respondentů. Je tedy možné předpokládat, že pro dané jedince bude zvolená práce uspokojivá a existuje předpoklad být v ní úspěšní

Česky

Plnění pracovní role všeobecné sestry je vysoce náročné na osobnost člověka i kvalitu profesionální přípravy. Cílem výzkumu bylo pojmenovat osobnostní předpoklady studentů k plnění pracovní role všeobecné sestry. Zkoumaný soubor byl tvořen studenty oboru Všeobecná sestra v období 2013–2018. Mezi testovací nástroje byl zařazen test MBTI® (Myers Briggs Type Indicator) a Belbinův test týmových rolí. Zásadním zjištěním se ukázalo, že v rámci sledovaného souboru byl u 53 % dotázaných identifikován tzv. temperament Strážce, ochránce – SJ, který je pro práci všeobecných sester vhodný. Druhou početnou skupinu tvořili Idealisté, pro které je společný temperament Diplomata – NF – 35,8 % , jehož charakteristika taktéž výrazně odpovídá požadavkům ošetřovatelské praxe. Realizátor a Týmový hráč představovali týmovou roli s nejčastější nejvyšší afinitou u 54 % respondentů. Je tedy možné předpokládat, že pro dané jedince bude zvolená práce uspokojivá a existuje předpoklad být v ní úspěšní