SPURNÝ, Lubomír a Vlasta REITTEREROVÁ. Alois Hába : A Poet of Liberated Music. Online. In Stefanija, Leon; Stanevičiūtė, Rūta. Microtonal Music in Central and Eastern Europe : Historical Outlines and Current Practices. 1. vyd. Ljubljana: Ljubljana University Press, Faculty of Arts, 2020, s. 245-259. Glasba na Slovenskem po 1918. ISBN 978-961-06-0311-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Alois Hába : A Poet of Liberated Music
Autoři SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant, domácí) a Vlasta REITTEREROVÁ (203 Česká republika).
Vydání 1. vyd. Ljubljana, Microtonal Music in Central and Eastern Europe : Historical Outlines and Current Practices, od s. 245-259, 15 s. Glasba na Slovenskem po 1918, 2020.
Nakladatel Ljubljana University Press, Faculty of Arts
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Slovinsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/20:00115753
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-961-06-0311-5
Klíčová slova česky mikrointervalová hudba; Alois Hába; česká moderní hudba
Klíčová slova anglicky Microtonal music; Alois Hába; Czech modern music
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 13. 4. 2021 13:03.
Anotace
The article is a critical interpretation of selected musical ideas of the Czech composer Alois Hába. Alois Hába (21 June 1893, Vizovice–18 November 1973, Prague) entered Czech musical culture at a time when the “lived inheritance of folklore” had come to be recognized as something of genuine potential value for high culture. Some passages in Hába’s music have an undeniable similarity with Eastern Moravian melodic types, but Hába does not falsify folklore or demean himself by trying for the required “folky” effect, that is, the admixture of the “folk” remains something more essential than contrived. Although regional roots play an important role in Hába’s music, the composer never imitates or parodies folk music. As one of the most radical representatives of the Central European aesthetic avant-garde between the wars, Hába expressed his individual style by drawing on the well-springs in the sense of his own lived experience of folklore but then reformulating this inspiration at the most universal levels – microtonality, athematism, and modality.
Návaznosti
MUNI/A/0887/2019, interní kód MUNázev: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VII.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VII., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 20. 8. 2024 05:04