C 2020

Alois Hába : A Poet of Liberated Music

SPURNÝ, Lubomír a Vlasta REITTEREROVÁ

Základní údaje

Originální název

Alois Hába : A Poet of Liberated Music

Autoři

SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant, domácí) a Vlasta REITTEREROVÁ (203 Česká republika)

Vydání

1. vyd. Ljubljana, Microtonal Music in Central and Eastern Europe : Historical Outlines and Current Practices, od s. 245-259, 15 s. Glasba na Slovenskem po 1918, 2020

Nakladatel

Ljubljana University Press, Faculty of Arts

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Slovinsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/20:00115753

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-961-06-0311-5

Klíčová slova česky

mikrointervalová hudba; Alois Hába; česká moderní hudba

Klíčová slova anglicky

Microtonal music; Alois Hába; Czech modern music

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 13. 4. 2021 13:03, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

The article is a critical interpretation of selected musical ideas of the Czech composer Alois Hába. Alois Hába (21 June 1893, Vizovice–18 November 1973, Prague) entered Czech musical culture at a time when the “lived inheritance of folklore” had come to be recognized as something of genuine potential value for high culture. Some passages in Hába’s music have an undeniable similarity with Eastern Moravian melodic types, but Hába does not falsify folklore or demean himself by trying for the required “folky” effect, that is, the admixture of the “folk” remains something more essential than contrived. Although regional roots play an important role in Hába’s music, the composer never imitates or parodies folk music. As one of the most radical representatives of the Central European aesthetic avant-garde between the wars, Hába expressed his individual style by drawing on the well-springs in the sense of his own lived experience of folklore but then reformulating this inspiration at the most universal levels – microtonality, athematism, and modality.

Návaznosti

MUNI/A/0887/2019, interní kód MU
Název: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VII.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VII., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty