2020
Alois Hába : A Poet of Liberated Music
SPURNÝ, Lubomír a Vlasta REITTEREROVÁZákladní údaje
Originální název
Alois Hába : A Poet of Liberated Music
Autoři
SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant, domácí) a Vlasta REITTEREROVÁ (203 Česká republika)
Vydání
1. vyd. Ljubljana, Microtonal Music in Central and Eastern Europe : Historical Outlines and Current Practices, od s. 245-259, 15 s. Glasba na Slovenskem po 1918, 2020
Nakladatel
Ljubljana University Press, Faculty of Arts
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Slovinsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/20:00115753
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-961-06-0311-5
Klíčová slova česky
mikrointervalová hudba; Alois Hába; česká moderní hudba
Klíčová slova anglicky
Microtonal music; Alois Hába; Czech modern music
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 13. 4. 2021 13:03, Mgr. Zuzana Matulíková
Anotace
V originále
The article is a critical interpretation of selected musical ideas of the Czech composer Alois Hába. Alois Hába (21 June 1893, Vizovice–18 November 1973, Prague) entered Czech musical culture at a time when the “lived inheritance of folklore” had come to be recognized as something of genuine potential value for high culture. Some passages in Hába’s music have an undeniable similarity with Eastern Moravian melodic types, but Hába does not falsify folklore or demean himself by trying for the required “folky” effect, that is, the admixture of the “folk” remains something more essential than contrived. Although regional roots play an important role in Hába’s music, the composer never imitates or parodies folk music. As one of the most radical representatives of the Central European aesthetic avant-garde between the wars, Hába expressed his individual style by drawing on the well-springs in the sense of his own lived experience of folklore but then reformulating this inspiration at the most universal levels – microtonality, athematism, and modality.
Návaznosti
MUNI/A/0887/2019, interní kód MU |
|