J 2020

Assessment of Priorities of Construction of High-Speed Rail in the Czech Republic in Terms of Impacts on Internal and External Integration

PAŘIL, Vilém a Milan VITURKA

Základní údaje

Originální název

Assessment of Priorities of Construction of High-Speed Rail in the Czech Republic in Terms of Impacts on Internal and External Integration

Autoři

PAŘIL, Vilém (203 Česká republika, domácí) a Milan VITURKA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Review of Economic Perspectives, Brno, De Gruyter, 2020, 1213-2446

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50202 Applied Economics, Econometrics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14560/20:00115756

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

UT WoS

000543428900005

Klíčová slova česky

gravitační model; vysokorychlostní železnice; integrace; metropole; projekt

Klíčová slova anglicky

gravity model; high-speed rail (HSR); integration; metropolises; project

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 10. 2022 11:07, Mgr. Pavlína Kurková

Anotace

V originále

The priorities assessment for the planned construction of high-speed rail/HSR in the Czech Republic in terms of impacts on internal and external integration is a though-provoking topic not only from the technical and economic, but also from the social and geographical point of view. Its primary basis is the application of the gravity model, according to which the planned route C Prague-Wien has the most significant potential in passenger transport. Then following routes are A Prague-Berlin, B Prague-München, and D Brno-Katowice. Subsequently, the likely impacts generated by a significant improvement in the quality parameters and hence the competitive position of rail transport were assessed, including the potential for shifting part of the demand from the road and air transport to HSR. Overall, however, it can be stated that the potential impacts of the HSR on the growth of passenger transport in the Czech Republic will not be essential. To perceive the regional impacts of HSR construction, analyses of selected indicators (population density per km2, GDP per capita, unemployment rate) by NUTS 3 regions for the period 2007-2017 were also carried out. From the strategic point of view, the research results did not confirm that the planned construction of the HSR primarily stimulates convergence tendencies in regional development as the main priority of EU regional policy. Rather, it seems more likely that the HSR will stimu-late the extraction of economic activity from "rural" regions in favour of metropolitan regions.

Návaznosti

CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_026/0008430, interní kód MU
(Kód CEP: EF16_026/0008430)
Název: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace (Akronym: NOVÁ MOBILITA)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace, PO 1 Posilování kapacit pro kvalitní výzkum
EF16_026/0008430, projekt VaV
Název: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace

Přiložené soubory

Assessment_of_Priorities_final.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru