PAŘIL, Vilém a Milan VITURKA. Assessment of Priorities of Construction of High-Speed Rail in the Czech Republic in Terms of Impacts on Internal and External Integration. Review of Economic Perspectives. Brno: De Gruyter, 2020, roč. 20, č. 2, s. 217-241. ISSN 1213-2446. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.2478/revecp-2020-0010.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Assessment of Priorities of Construction of High-Speed Rail in the Czech Republic in Terms of Impacts on Internal and External Integration
Autoři PAŘIL, Vilém (203 Česká republika, domácí) a Milan VITURKA (203 Česká republika, domácí).
Vydání Review of Economic Perspectives, Brno, De Gruyter, 2020, 1213-2446.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50202 Applied Economics, Econometrics
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Review of Economic Perspectives | Volume 20: Issue 2
Kód RIV RIV/00216224:14560/20:00115756
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.2478/revecp-2020-0010
UT WoS 000543428900005
Klíčová slova česky gravitační model; vysokorychlostní železnice; integrace; metropole; projekt
Klíčová slova anglicky gravity model; high-speed rail (HSR); integration; metropolises; project
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Pavlína Kurková, učo 368752. Změněno: 14. 10. 2022 11:07.
Anotace
The priorities assessment for the planned construction of high-speed rail/HSR in the Czech Republic in terms of impacts on internal and external integration is a though-provoking topic not only from the technical and economic, but also from the social and geographical point of view. Its primary basis is the application of the gravity model, according to which the planned route C Prague-Wien has the most significant potential in passenger transport. Then following routes are A Prague-Berlin, B Prague-München, and D Brno-Katowice. Subsequently, the likely impacts generated by a significant improvement in the quality parameters and hence the competitive position of rail transport were assessed, including the potential for shifting part of the demand from the road and air transport to HSR. Overall, however, it can be stated that the potential impacts of the HSR on the growth of passenger transport in the Czech Republic will not be essential. To perceive the regional impacts of HSR construction, analyses of selected indicators (population density per km2, GDP per capita, unemployment rate) by NUTS 3 regions for the period 2007-2017 were also carried out. From the strategic point of view, the research results did not confirm that the planned construction of the HSR primarily stimulates convergence tendencies in regional development as the main priority of EU regional policy. Rather, it seems more likely that the HSR will stimu-late the extraction of economic activity from "rural" regions in favour of metropolitan regions.
Návaznosti
CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_026/0008430, interní kód MU
(Kód CEP: EF16_026/0008430)
Název: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace (Akronym: NOVÁ MOBILITA)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace, PO 1 Posilování kapacit pro kvalitní výzkum
EF16_026/0008430, projekt VaVNázev: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace
VytisknoutZobrazeno: 2. 10. 2024 00:32