J 2022

Determinants of overall franchisee satisfaction: application of the performance feedback theory

JIRÁSEK, Michal, Susanne Maria GAFFKE a Josef WINDSPERGER

Základní údaje

Originální název

Determinants of overall franchisee satisfaction: application of the performance feedback theory

Autoři

JIRÁSEK, Michal (203 Česká republika, garant, domácí), Susanne Maria GAFFKE (40 Rakousko) a Josef WINDSPERGER (40 Rakousko)

Vydání

Journal of Strategic Marketing, Abingdon, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2022, 0965-254X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50204 Business and management

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 4.100

Kód RIV

RIV/00216224:14560/22:00124834

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

UT WoS

000546026000001

Klíčová slova anglicky

Franchisee satisfaction; performance feedback theory; relationship quality; financial performance; service performance

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2023 12:33, Ing. Michal Jirásek, Ph.D.

Anotace

V originále

Franchisee satisfaction in a franchise network has various consequences, from stimulating the implementation of new practices up to the decision to stay in or leave the network. This paper aims to examine the performance antecedents of overall franchisee satisfaction. We posit that satisfaction is influenced by three performance dimensions: financial, service, and relationship performance. We argue that increasing performance on any of these three dimensions leads to higher franchisee satisfaction. Based on a sample of franchisees from Germany and Austria, the findings show that relationship performance (quality) consistently predicts changes in satisfaction and mediates the effect on satisfaction of the other important performance factor – financial performance relative to competitors. Overall, this study contributes to the franchising and retail literature by applying Cyert and March’s performance feedback theory to explain overall franchisee satisfaction.

Přiložené soubory

Determinants_of_overall_franchisee_satisfaction_application_of_the_performance_feedback_theory.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru