2022
Determinants of overall franchisee satisfaction: application of the performance feedback theory
JIRÁSEK, Michal, Susanne Maria GAFFKE a Josef WINDSPERGERZákladní údaje
Originální název
Determinants of overall franchisee satisfaction: application of the performance feedback theory
Autoři
JIRÁSEK, Michal (203 Česká republika, garant, domácí), Susanne Maria GAFFKE (40 Rakousko) a Josef WINDSPERGER (40 Rakousko)
Vydání
Journal of Strategic Marketing, Abingdon, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2022, 0965-254X
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50204 Business and management
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 4.100
Kód RIV
RIV/00216224:14560/22:00124834
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
UT WoS
000546026000001
Klíčová slova anglicky
Franchisee satisfaction; performance feedback theory; relationship quality; financial performance; service performance
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2023 12:33, Ing. Michal Jirásek, Ph.D.
Anotace
V originále
Franchisee satisfaction in a franchise network has various consequences, from stimulating the implementation of new practices up to the decision to stay in or leave the network. This paper aims to examine the performance antecedents of overall franchisee satisfaction. We posit that satisfaction is influenced by three performance dimensions: financial, service, and relationship performance. We argue that increasing performance on any of these three dimensions leads to higher franchisee satisfaction. Based on a sample of franchisees from Germany and Austria, the findings show that relationship performance (quality) consistently predicts changes in satisfaction and mediates the effect on satisfaction of the other important performance factor – financial performance relative to competitors. Overall, this study contributes to the franchising and retail literature by applying Cyert and March’s performance feedback theory to explain overall franchisee satisfaction.