ČERNÝ, Michal. Kdo je digitálně kompetentní člověk? Empirická studie výroků studentů (převážně) Filozofické fakulty Masarykovy univerzity (Who is a digitally competent person? Empirical study of student statements (mostly) of the Faculty of Arts of Masaryk University). Journal of Technology and Information Education. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020, vol. 12, No 1, p. 44-60. ISSN 1803-537X. Available from: https://dx.doi.org/10.5507/jtie.2020.009.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kdo je digitálně kompetentní člověk? Empirická studie výroků studentů (převážně) Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Name (in English) Who is a digitally competent person? Empirical study of student statements (mostly) of the Faculty of Arts of Masaryk University
Authors ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Journal of Technology and Information Education, Olomouc, Univerzita Palackého, 2020, 1803-537X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/20:00115843
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2020.009
Keywords (in Czech) kompetence; digitální kompetence; kvalitativní výzkum; kvantitativní výzkum; DigComp; vysokoškolští studenti
Keywords in English competence; digital competence; qualitative research; quantitative research; DigComp; university students
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Mattesová, učo 362464. Changed: 19/3/2021 07:43.
Abstract
Studie si klade za cíl na základě 92 výpovědí studentů Masarykovy univerzity popsat, jakým způsobem si představují digitálně kompetentního člověka a jaké je jejich uchopení konceptu kompetence. Studenti zařazení do výzkumu byli absolventy kurzů, které se zaměřují na rozvoj digitálních kompetencí dle evropského rámce DigComp 2.1. Nejde tedy o studenty náhodně vybrané, ale o ty, kteří se již s nějakou strukturou digitálních kompetencí setkali a mají s nimi zkušenosti, jak praktické, tak i teoretické. Výzkum analyzuje závěry dotazníku v kvantitativní i kvalitativní podobě. Využívá přitom kódování. Výsledkem je definice, která akcentuje vztah kompetence k využitelnosti ve všech oblastech lidského života. K tomu, co můžeme najít ve výchozím rámci, pak přidávají nutnost kritického myšlení a schopnost se kontinuálně učit. Kompetence má temporální charakter, není ničím trvalým.
Abstract (in English)
The study aims to describe, based on 92 statements of Masaryk University students, how they imagine a digitally competent person and what their grasp of the concept of competence is. The students included in the research were graduates of courses focusing on the development of digital competences according to the DigComp 2.1 European framework. They are therefore not randomly selected students, but those who have already encountered a digital competence structure and have experience, both practical and theoretical. The research analyzes the conclusions of the questionnaire in both quantitative and qualitative form. It uses coding. The result is a definition that emphasizes the relationship of competence to usability in all areas of human life. To what we can find in the initial framework, then add the need for critical thinking and the ability to learn continuously. Competence has a temporal character; it is nothing permanent.
PrintDisplayed: 24/7/2024 07:20