2021
The Effect of Gender Differences and Cognitive Empathy on the Encouragement of Social Competence for the Next Generation : Evidence from Chinese Parents
HUANG, Yi a Petr MACEKZákladní údaje
Originální název
The Effect of Gender Differences and Cognitive Empathy on the Encouragement of Social Competence for the Next Generation : Evidence from Chinese Parents
Autoři
HUANG, Yi (156 Čína, domácí) a Petr MACEK (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Journal of Clinical & Developmental Psychology, Messina, Center of Research and Psychological Intervention (CeRIP) of the University of Messina, 2021, 2612-4033
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Itálie
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/21:00120640
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky
Parent-Child; Gender Differences; Cognitive Empathy; Social Competence
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 17. 3. 2021 16:18, Mgr. Blanka Farkašová
Anotace
V originále
Background: In the western cultural context, parents emphasize female children’s social-behavioral development more heavily. Likewise, mothers are more supportive of children's social development compared to fathers. However, whether the same behavior can be observed in eastern culture remains unclear. Besides the unchangeable factors (e.g., gender), it is also worth investigating whether the parents' improvable factors influence the emphasis on a child's socialization. Methods: This study aimed to investigate the effects of a child’s gender, parent’s gender, and parent’s cognitive empathy on parental encouragement of a child’s social competence in Chinese culture. Conclusions: Contrary to the western findings, this research suggested that in China, parents emphasize more social competence of the male child. Analogically, compared to mother, father underscores a child’s social competence more heavily. Additionally, a parent’s cognitive empathy explained the variance in parents’ encouragement of a child’s social competence even after controlling for the gender variables of parents and children
Návaznosti
MUNI/A/0955/2019, interní kód MU |
|