2021
The concept of professional identity in selected approaches to the education of social workers
NAVRÁTILOVÁ, Jitka a Pavel NAVRÁTILZákladní údaje
Originální název
The concept of professional identity in selected approaches to the education of social workers
Název česky
Koncept profesionální identity ve vybraných přístupech ke vzdělávání sociálních pracovníků
Autoři
NAVRÁTILOVÁ, Jitka (203 Česká republika, domácí) a Pavel NAVRÁTIL (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1st. Cham, The Palgrave Handbook of Global Social Work Education, od s. 133-150, 18 s. 2021
Nakladatel
Palgrave Macmillan
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50900 5.9 Other social sciences
Stát vydavatele
Švýcarsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/21:00120641
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-3-030-39965-8
Klíčová slova česky
profesní identita; vzdělávání sociálních pracovníků; profese
Klíčová slova anglicky
professional identity; education of social workers; profession
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 2. 10. 2023 14:11, Mgr. Jitka Navrátilová, Ph.D.
V originále
The content of education is one of the most passionately discussed topics in the field of social work. The importance of this topic is based on the fact that the content of education has a direct connection with the identity of social work, which includes goals, methods and the overall direction of social work. This article aims to understand "What types of professional identity are developed by schools educating social workers in the Czech Republic?" The study is based on the secondary analysis of data collected in 2010. In this phase of research, we aimed to identify the educational approaches to social work. For that purpose, we have utilised eight distinctive dimensions that make it possible to distinguish among various approaches to education (Ford & Jones 1987; Doel, Shawdon, Morrison 2002; Evans, 1999; Shardlow Doel 1996, 2017; Sheafor, Jenkins, 1982). We have later realised that the educational approaches might implicitly include ideas about the preferred discourses and identities of social work. In this study, we on the base of previously identified educational approaches that are being applied in the Czech context, characterize the discourses behind and then determine what types of specialized identity are be being profiled by individual educational approaches and discourses. We believe that this analysis could help us understand more the trends in the professionalization of social work in the Czech Republic, but can shed lights on the professionalization tendencies at least in the middle Europe.
Česky
Obsah vzdělávání je jedním z nejvíce vášnivě diskutovaných témat v oblasti sociální práce. Význam tohoto tématu je založen na skutečnosti, že obsah vzdělávání má přímou souvislost s identitou sociální práce, která zahrnuje cíle, metody a celkové směřování sociální práce. Tato studie si klade za cíl zodpovědět otázku: „Jaké typy profesní identity jsou vytvářeny školami vzdělávajícími sociální pracovníky v České republice?“ Studie je založena na sekundární analýze dat shromážděných v roce 2010. V této fázi výzkumu jsme se zaměřili na identifikaci vzdělávacích přístupů k sociální práci. Za tímto účelem jsme využili osm dimenzí, které umožňují rozlišovat mezi různými přístupy ke vzdělávání (Ford & Jones 1987; Doel, Shawdon, Morrison 2002; Evans, 1999; Shardlow Doel 1996, 2017; Sheafor, Jenkins, 1982). Vzdělávací přístupy mohou implicitně zahrnovat představy o preferovaných diskurzech a identitách sociální práce. Proto jsme se je v této studii rozhodli analyzovat. Domníváme se, že tato analýza nám pomohla lépe porozumět trendům v profesionalizaci sociální práce v České republice, ale může napomoci objasnit vývojové tendence v oblasti profesionalizace sociální práce také v kontextu střední Evropy.
Návaznosti
MUNI/A/1409/2020, interní kód MU |
|