2020
Muzeologie jako součást kurikula univerzitní a neuniverzitní přípravy muzejních pedagogů
JAGOŠOVÁ, LucieZákladní údaje
Originální název
Muzeologie jako součást kurikula univerzitní a neuniverzitní přípravy muzejních pedagogů
Název anglicky
Museology in the Curriculum of University and Non-university Education of Museum Pedagogues
Autoři
JAGOŠOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Studia Historica Nitriensia, 2020, 1338-7219
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/20:00115874
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
muzejní pedagog; muzejní profese; muzeologie; univerzitní vzdělávání; neuniverzitní vzdělávání
Klíčová slova anglicky
museum pedagogue; museum professions; museology; university education; non university education
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 9. 3. 2021 09:32, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
Deklarovanou potřebu profesionalizace muzejní práce nacházíme v muzejnictví na území dnešní České republiky už v první polovině 19. století. Postupným vývojem profesionalizačních snah, vázaných především na klíčové osobnosti muzejnictví a muzeologie, stejně jako na profesní sdružení a zejména později také akademická výuková centra, dochází rovněž ke stratifikaci odborných pracovních postů v muzeu. Spolu s ní můžeme sledovat nárůst požadavků na erudovanost odborných muzejních pracovníků. Tento obecný vývojový trend se, s postupným rozvojem muzejní pedagogiky jako disciplíny i spektra a kvality muzejní praxe v oblasti edukace, dotýká i jedné z mladších muzejních profesí – muzejních pedagogů (edukátorů). Spolu s dynamickými změnami, které v posledních pěti letech modelovaly tuto profesi (zejména z hlediska jejího faktického etablování, legislativního ukotvení i kompetenčního a kvalifikačního uchopení), se rozvíjejí také různorodé modely výuky v univerzitním i neuniverzitním vzdělávacím prostředí. Studie kategorizuje tyto klíčové modely (podle aktuálního pojetí studia) a uvádí konkrétní příklady, kde reflektuje profil absolventa a obsahovou konstrukci kurikula studia. Modely rozkrývají, jak různorodě je nahlížen význam muzeologické přípravy budoucích muzejních pedagogů a jeho podíl v jejich odborné přípravě.
Anglicky
The declared necessity to professionalize the museum work in what is now the Czech Republic can already be traced back to the first half of the 19th century. The gradual development of professionalization efforts, which were mainly connected with key figures of museums and museology, professional associations and later also with academic education centres, has also led to stratification of professional job positions in museums. Along with this, we can follow up increased demands for erudition of professional museum workers. Together with gradual development of museum pedagogy as a discipline and changes in the spectrum and quality of museum practice in the field of education, this general evolution trend also concerns one of the recently emerged museum professions – museum pedagogues (educators). Hand in hand with dynamic transformations, which in the past five years modelled this profession (particularly with regard to its factual establishment, legislative implementation and competence and qualification standards), various teaching models are evolving in the field of university and non-university education. The study categorizes these key models (according to the current education concept) and brings examples, reflecting the graduate’s profile and contentual construction of the study curriculum. The models show different views on the importance of museology education for future museum pedagogues and its position in their professional training.
Návaznosti
MUNI/A/0839/2019, interní kód MU |
|