D 2019

Dopad kurikulární reformy na vnímání učitelů, ředitelů a jiných pedagogických pracovníků aneb jak mocná může být implementace

SPURNÁ, Michaela

Základní údaje

Originální název

Dopad kurikulární reformy na vnímání učitelů, ředitelů a jiných pedagogických pracovníků aneb jak mocná může být implementace

Název česky

Dopad kurikulární reformy na vnímání učitelů, ředitelů a jiných pedagogických pracovníků aneb jak mocná může být implementace

Název anglicky

The impact of the curriculum reform on teachers’ and headteachers’ perceptions or how the implementation process can be powerful

Vydání

Společenství praxe jako účinný faktor rozvoje základního a středního vzdělávání – propojení teorie a praxe, od s. 69-77, 9 s. 2019

Nakladatel

Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7603-103-6

Klíčová slova česky

kurikulární reforma, dvojúrovňové kurikulum, učitelé, ředitelé, implementace

Klíčová slova anglicky

curriculum reform, teachers, headteachers, implementation, national educational framework
Změněno: 30. 6. 2020 07:27, Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.

Anotace

V originále

Předkládaný text nabízí ohlédnutí, popřípadě zamyšlení nad tím, jak proběhlá kurikulrání reforma ovlivnila a stále ovlivňuje vnímání učitelů a ředitelů škol z hlediska participace na reformních aktivitách. Analyzovala jsem dostupné výsledky z výzkumů, které popisovaly proces implementace reformy do školní praxe. Je patrné, že negativní dopad zavádění dvojúrovňového kurikula se vyvíjel od samotného počátku spuštění reformy a postupem doby se projevoval až v samotném využívání školních vzdělávacích programů. Navazovat na takovou situaci revizemi RVP je vhodným, ale současně i křehkým úkolem. Je nezbytné myslet nejen na to, jakým způsobem se tvořily učitelské (ředitelské) postoje, ale také na to, kdo všechno tuto tvorbu postojů ovlivnil.

Anglicky

This article reflects on how curriculum reform has affected and continues to affect teachers’, headteachers’ and other education professionals’ perceptions and utilization of curriculum documents in schools. A review of the literature reveals teachers’ and headteachers’ increasingly negative perceptions of curriculum reform since it was first implemented. This is also evident from the way in which they utilize the new curriculum documents in practice. Therefore, while the current revision of FEPs is in many ways convenient, it is also a sensitive issue. In implementing a new curriculum, it is necessary to consider the attitudes of teachers, headteachers and other stakeholders.