2019
Dopad kurikulární reformy na vnímání učitelů, ředitelů a jiných pedagogických pracovníků aneb jak mocná může být implementace
SPURNÁ, MichaelaZákladní údaje
Originální název
Dopad kurikulární reformy na vnímání učitelů, ředitelů a jiných pedagogických pracovníků aneb jak mocná může být implementace
Název česky
Dopad kurikulární reformy na vnímání učitelů, ředitelů a jiných pedagogických pracovníků aneb jak mocná může být implementace
Název anglicky
The impact of the curriculum reform on teachers’ and headteachers’ perceptions or how the implementation process can be powerful
Autoři
Vydání
Společenství praxe jako účinný faktor rozvoje základního a středního vzdělávání – propojení teorie a praxe, od s. 69-77, 9 s. 2019
Nakladatel
Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7603-103-6
Klíčová slova česky
kurikulární reforma, dvojúrovňové kurikulum, učitelé, ředitelé, implementace
Klíčová slova anglicky
curriculum reform, teachers, headteachers, implementation, national educational framework
Změněno: 30. 6. 2020 07:27, Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
V originále
Předkládaný text nabízí ohlédnutí, popřípadě zamyšlení nad tím, jak proběhlá kurikulrání reforma ovlivnila a stále ovlivňuje vnímání učitelů a ředitelů škol z hlediska participace na reformních aktivitách. Analyzovala jsem dostupné výsledky z výzkumů, které popisovaly proces implementace reformy do školní praxe. Je patrné, že negativní dopad zavádění dvojúrovňového kurikula se vyvíjel od samotného počátku spuštění reformy a postupem doby se projevoval až v samotném využívání školních vzdělávacích programů. Navazovat na takovou situaci revizemi RVP je vhodným, ale současně i křehkým úkolem. Je nezbytné myslet nejen na to, jakým způsobem se tvořily učitelské (ředitelské) postoje, ale také na to, kdo všechno tuto tvorbu postojů ovlivnil.
Anglicky
This article reflects on how curriculum reform has affected and continues to affect teachers’, headteachers’ and other education professionals’ perceptions and utilization of curriculum documents in schools. A review of the literature reveals teachers’ and headteachers’ increasingly negative perceptions of curriculum reform since it was first implemented. This is also evident from the way in which they utilize the new curriculum documents in practice. Therefore, while the current revision of FEPs is in many ways convenient, it is also a sensitive issue. In implementing a new curriculum, it is necessary to consider the attitudes of teachers, headteachers and other stakeholders.