SVOBODOVÁ, Hana a Květoslava KLÍMOVÁ. Ausgewählte Wörter, ihre Variationen und ihr Platz im Unterricht für tschechische Muttersprachler sowie im Unterricht Tschechisch als Fremdsprache. In Junge Slavistik im Dialog IX. Hamburg: Verlag Dr. Kováč, 2020, s. 273-297. ISBN 978-3-339-11576-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Ausgewählte Wörter, ihre Variationen und ihr Platz im Unterricht für tschechische Muttersprachler sowie im Unterricht Tschechisch als Fremdsprache
Název česky Vyjmenovaná slova, jejich obměny a místo v učivu češtiny pro žáky s odlišným mateřským jazykem
Název anglicky Known words, their variations and a use in the Czech language for pupils with a different mother language
Autoři SVOBODOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí) a Květoslava KLÍMOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Hamburg, Junge Slavistik im Dialog IX, od s. 273-297, 25 s. 2020.
Nakladatel Verlag Dr. Kováč
Další údaje
Originální jazyk němčina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60202 Specific languages
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/20:00115887
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-3-339-11576-8
Klíčová slova česky vyjmenovaná slova; čeština pro cizince; čeština; rodilý mluvčí; učebnice českého jazyka; žáci s odlišným mateřským jazykem; návrhy na úpravy
Klíčová slova anglicky Known words; Czech for foreigners; Czech; native speaker; Czech language textbooks; pupils with a different mother language; suggestions for mofifications
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 8. 3. 2021 18:52.
Anotace
The ranks of the listed words and their variations from the 1950s to the present are part of this paper. We are focusing on the comparison of the series of Czech language textbooks for the primary school: we notice their different presentation in textbooks of individual publishers or individual school years, the difference in the number and their timeliness. Attention is also paid to their place in the teaching of Czech language among pupils with a different mother language. Part of the paper consist of the interpretation of the results of a probe made in a group of intermediate and more advanced students, which revealed the uncertainty of using the less frequent listed words. The survey confirms the need to pay attention to this topic in the teaching of Czech for all groups of pupils, both with Czech as a mother language and with Czech as a second / foreign language.
Anotace česky
V příspěvku je věnována pozornost řadám vyjmenovaných slov a jejich obměnám, a to od padesátých let do současnosti. Zaměřujeme se na komparaci řad uváděných v učebnicích českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ: všímáme si jejich odlišného podání v učebnicích jednotlivých nakladatelství či jednotlivých ročníků, rozdílnosti v uvádění jejich počtu a jejich aktuálnosti. Pozornost věnujeme rovněž jejich místu v učivu českého jazyka u žáků s odlišným mateřským jazykem. Součástí příspěvku je interpretace výsledků sondy provedené ve skupině středně a více pokročilých studentů, která odhalila nejistotu při užívání méně frekventovaných vyjmenovaných slov. Průzkum potvrzuje nutnost věnovat pozornost tomuto tématu ve výuce češtiny všech skupin žáků, ať už s češtinou jako mateřským jazykem, tak češtinou jako druhým/cizím jazykem.
Anotace anglicky
The ranks of the listed words and their variations from the 1950s to the present are part of this paper. We are focusing on the comparison of the series of Czech language textbooks for the primary school: we notice their different presentation in textbooks of individual publishers or individual school years, the difference in the number and their timeliness. Attention is also paid to their place in the teaching of Czech language among pupils with a different mother language. Part of the paper consist of the interpretation of the results of a probe made in a group of intermediate and more advanced students, which revealed the uncertainty of using the less frequent listed words. The survey confirms the need to pay attention to this topic in the teaching of Czech for all groups of pupils, both with Czech as a mother language and with Czech as a second / foreign language.
VytisknoutZobrazeno: 31. 7. 2024 07:14