J 2020

Postoje pomáhajících pracovníků působících ve veřejné správě k zátěžovým situacím

BENÍŠKOVÁ, Gabriela a Monika PUNOVÁ

Základní údaje

Originální název

Postoje pomáhajících pracovníků působících ve veřejné správě k zátěžovým situacím

Název anglicky

The Attitudes of Helping Professionals in Public Administration toward Stressful Situations

Autoři

BENÍŠKOVÁ, Gabriela (203 Česká republika, domácí) a Monika PUNOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Sociální práce - Sociálna práca, Brno, Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2020, 1213-6204

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50900 5.9 Other social sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14230/20:00115896

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

public administration; hesping profession; social work; workload; stress; attitude

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 11. 3. 2021 12:04, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

CÍLE: Tato empirická stať přináší odpovědi na otázku: „Jaký postoj zaujímají pomáhající pracovníci ve veřejné správě a jejich nadřízení k zátěžovým situacím, kterým jsou vystaveni?“ TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Na problém je nahlíženo z hlediska teorií o zátěži a postoji, rozebírána je rovněž oblast veřejné správy. METODY: Výzkum byl realizován kvalitativní strategií. Pro zodpovězení otázky byly využity polostrukturované rozhovory s osmi pomáhajícími pracovníky a jejich šesti nadřízenými pracovníky působícími ve veřejné správě. VÝSLEDKY: Výsledky empirického šetření ukázaly, že pracovníci považují zátěž za přirozenou součást své profese. Snaží se na ni reagovat aktivním způsobem, nicméně pokud ji považují za neřešitelnou, pak se uchylují k výraznějšímu projevu emocí. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Domníváme se, že je potřeba věnovat větší pozornost péči o potřeby a blaho těch, kteří pomáhají druhým lidem, pracovníky ve veřejné správě nevyjímaje. To lze uskutečňovat například prostřednictvím supervizí. V jejich rámci doporučujeme hlouběji reflektovat tematiku profesních hranic ve vztahu s klienty a také oblast osobnostně profesního rozvoje. Zároveň doporučujeme klást důraz na rozvoj tematiky odolnosti pracovníka vůči zátěžovým situacím, aby v nich dokázali obstát jak v profesní, tak také osobní rovině.

Anglicky

OBJECTIVES: The aim of this theoretical essay is to answer the question: „What is the attitude held by helping professionals and their superiors, toward stressful situations they face?“ THEORETICAL BASE: The issue is viewed from the perspective of stress and attitude theories, and the area of public administration is also discussed. METHODS: The research was carried out by a qualitative strategy. To answer the question, semi-structured interviews with eight helping professionals and their six superiors in public administration were used. OUTCOMES: The results of empirical research have shown that workers regard the stress as a natural part of their profession. They try to react to it in an active way, but if they consider it unsolvable, then they resort to more expressive emotions. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: We believe that more attention needs to be paid to caring for the needs and well-being of workers in public administration. This can be done, for example, through supervision. Within them, we recommend to reflect deeper on the topic of professional borders in relation to clients and also on the area of personal and professional development. At the same time, we recommend putting emphasis on developing the issue of worker's resilience in stressful situations so that they can succeed in both professional and personal levels.

Přiložené soubory

Postoje_pomahajicich_pracovniku_pusobicich_ve_veerejne_sprave.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru