2020
Postoje pomáhajících pracovníků působících ve veřejné správě k zátěžovým situacím
BENÍŠKOVÁ, Gabriela a Monika PUNOVÁZákladní údaje
Originální název
Postoje pomáhajících pracovníků působících ve veřejné správě k zátěžovým situacím
Název anglicky
The Attitudes of Helping Professionals in Public Administration toward Stressful Situations
Autoři
BENÍŠKOVÁ, Gabriela (203 Česká republika, domácí) a Monika PUNOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Sociální práce - Sociálna práca, Brno, Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2020, 1213-6204
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50900 5.9 Other social sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/20:00115896
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky
public administration; hesping profession; social work; workload; stress; attitude
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 11. 3. 2021 12:04, Mgr. Blanka Farkašová
V originále
CÍLE: Tato empirická stať přináší odpovědi na otázku: „Jaký postoj zaujímají pomáhající pracovníci ve veřejné správě a jejich nadřízení k zátěžovým situacím, kterým jsou vystaveni?“ TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Na problém je nahlíženo z hlediska teorií o zátěži a postoji, rozebírána je rovněž oblast veřejné správy. METODY: Výzkum byl realizován kvalitativní strategií. Pro zodpovězení otázky byly využity polostrukturované rozhovory s osmi pomáhajícími pracovníky a jejich šesti nadřízenými pracovníky působícími ve veřejné správě. VÝSLEDKY: Výsledky empirického šetření ukázaly, že pracovníci považují zátěž za přirozenou součást své profese. Snaží se na ni reagovat aktivním způsobem, nicméně pokud ji považují za neřešitelnou, pak se uchylují k výraznějšímu projevu emocí. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Domníváme se, že je potřeba věnovat větší pozornost péči o potřeby a blaho těch, kteří pomáhají druhým lidem, pracovníky ve veřejné správě nevyjímaje. To lze uskutečňovat například prostřednictvím supervizí. V jejich rámci doporučujeme hlouběji reflektovat tematiku profesních hranic ve vztahu s klienty a také oblast osobnostně profesního rozvoje. Zároveň doporučujeme klást důraz na rozvoj tematiky odolnosti pracovníka vůči zátěžovým situacím, aby v nich dokázali obstát jak v profesní, tak také osobní rovině.
Anglicky
OBJECTIVES: The aim of this theoretical essay is to answer the question: „What is the attitude held by helping professionals and their superiors, toward stressful situations they face?“ THEORETICAL BASE: The issue is viewed from the perspective of stress and attitude theories, and the area of public administration is also discussed. METHODS: The research was carried out by a qualitative strategy. To answer the question, semi-structured interviews with eight helping professionals and their six superiors in public administration were used. OUTCOMES: The results of empirical research have shown that workers regard the stress as a natural part of their profession. They try to react to it in an active way, but if they consider it unsolvable, then they resort to more expressive emotions. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: We believe that more attention needs to be paid to caring for the needs and well-being of workers in public administration. This can be done, for example, through supervision. Within them, we recommend to reflect deeper on the topic of professional borders in relation to clients and also on the area of personal and professional development. At the same time, we recommend putting emphasis on developing the issue of worker's resilience in stressful situations so that they can succeed in both professional and personal levels.