BENÍŠKOVÁ, Gabriela a Monika PUNOVÁ. Postoje pomáhajících pracovníků působících ve veřejné správě k zátěžovým situacím. Sociální práce - Sociálna práca. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2020, roč. 20, č. 3, s. 69-83. ISSN 1213-6204.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Postoje pomáhajících pracovníků působících ve veřejné správě k zátěžovým situacím
Název anglicky The Attitudes of Helping Professionals in Public Administration toward Stressful Situations
Autoři BENÍŠKOVÁ, Gabriela (203 Česká republika, domácí) a Monika PUNOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Sociální práce - Sociálna práca, Brno, Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2020, 1213-6204.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50900 5.9 Other social sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14230/20:00115896
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky public administration; hesping profession; social work; workload; stress; attitude
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 11. 3. 2021 12:04.
Anotace
CÍLE: Tato empirická stať přináší odpovědi na otázku: „Jaký postoj zaujímají pomáhající pracovníci ve veřejné správě a jejich nadřízení k zátěžovým situacím, kterým jsou vystaveni?“ TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Na problém je nahlíženo z hlediska teorií o zátěži a postoji, rozebírána je rovněž oblast veřejné správy. METODY: Výzkum byl realizován kvalitativní strategií. Pro zodpovězení otázky byly využity polostrukturované rozhovory s osmi pomáhajícími pracovníky a jejich šesti nadřízenými pracovníky působícími ve veřejné správě. VÝSLEDKY: Výsledky empirického šetření ukázaly, že pracovníci považují zátěž za přirozenou součást své profese. Snaží se na ni reagovat aktivním způsobem, nicméně pokud ji považují za neřešitelnou, pak se uchylují k výraznějšímu projevu emocí. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Domníváme se, že je potřeba věnovat větší pozornost péči o potřeby a blaho těch, kteří pomáhají druhým lidem, pracovníky ve veřejné správě nevyjímaje. To lze uskutečňovat například prostřednictvím supervizí. V jejich rámci doporučujeme hlouběji reflektovat tematiku profesních hranic ve vztahu s klienty a také oblast osobnostně profesního rozvoje. Zároveň doporučujeme klást důraz na rozvoj tematiky odolnosti pracovníka vůči zátěžovým situacím, aby v nich dokázali obstát jak v profesní, tak také osobní rovině.
Anotace anglicky
OBJECTIVES: The aim of this theoretical essay is to answer the question: „What is the attitude held by helping professionals and their superiors, toward stressful situations they face?“ THEORETICAL BASE: The issue is viewed from the perspective of stress and attitude theories, and the area of public administration is also discussed. METHODS: The research was carried out by a qualitative strategy. To answer the question, semi-structured interviews with eight helping professionals and their six superiors in public administration were used. OUTCOMES: The results of empirical research have shown that workers regard the stress as a natural part of their profession. They try to react to it in an active way, but if they consider it unsolvable, then they resort to more expressive emotions. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: We believe that more attention needs to be paid to caring for the needs and well-being of workers in public administration. This can be done, for example, through supervision. Within them, we recommend to reflect deeper on the topic of professional borders in relation to clients and also on the area of personal and professional development. At the same time, we recommend putting emphasis on developing the issue of worker's resilience in stressful situations so that they can succeed in both professional and personal levels.
VytisknoutZobrazeno: 12. 7. 2024 00:49