J 2020

An Academic Writing Needs Analysis of Czech University Graduate Students

JANČAŘÍKOVÁ, Renata, Renata POVOLNÁ, Olga DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Světlana HANUŠOVÁ, Martin NĚMEC et. al.

Základní údaje

Originální název

An Academic Writing Needs Analysis of Czech University Graduate Students

Autoři

JANČAŘÍKOVÁ, Renata (203 Česká republika, garant, domácí), Renata POVOLNÁ (203 Česká republika, domácí), Olga DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ (100 Bulharsko, domácí), Světlana HANUŠOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Martin NĚMEC (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Discourse and Interaction, Brno, Masaryk University, Faculty of Education, Department of English Language and Literature, 2020, 1802-9930

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/20:00115899

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

needs analysis; academic writing; EAP; thesis writing; questionnaire; Theme zone; Master’s thesis

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 10. 3. 2021 17:54, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

The present paper presents the results of a needs analysis conducted among Czech students involved in a Master’s degree programme English Language Teacher Education. The aim was to identify their academic writing needs on the basis of a needs analysis questionnaire and a linguistic analysis of their written discourse in order to find out whether there are divergences between their ‘wants’ and ‘lacks’ (Hutchinson & Waters 1987). The results indicate that the students’ previous tuition at Bachelor’s level focused primarily on lexico-grammatical features of academic style such as text organizing devices, academic vocabulary, grammatical structures and citation styles. However, other areas essential to writing a successful Master’s thesis, such as evaluation and interpretation of results, conveying personal viewpoints and communicating with the reader or acknowledging research limitations, were ascribed a somewhat lower importance by the students, suggesting the existence of a divergence between the students’ ‘wants’ and ‘lacks’. The findings concerning the students’ perception of the writing process also concur with the finding of the authors’ previous research (Dontcheva et al. 2020) into the Theme zone in Czech students’ Master’s theses, which has indicated that Czech Master’s students tend to overuse textual Themes expressed by linkers and underuse interpersonal Themes realised by stance devices.

Návaznosti

LTC18015, projekt VaV
Název: Výzkum a výuka akademického psaní z mezikulturního hlediska
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Výzkum a výuka akademického psaní z mezikulturního hlediska, INTER-COST