J 2020

Theme choices in Czech university students’ English-medium Master’s theses

DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga, Renata JANČAŘÍKOVÁ, Irena HŮLKOVÁ a Josef SCHMIED

Základní údaje

Originální název

Theme choices in Czech university students’ English-medium Master’s theses

Autoři

DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga (100 Bulharsko, garant, domácí), Renata JANČAŘÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Irena HŮLKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Josef SCHMIED (276 Německo)

Vydání

Lingua, Elsevier, 2020, 0024-3841

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Nizozemské království

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.719

Kód RIV

RIV/00216224:14410/20:00115903

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

UT WoS

000551878100005

Klíčová slova anglicky

academic writing; coherence; Theme zone; thematic structure; Master’s theses

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 7. 9. 2021 13:43, Mgr. Renata Jančaříková, Ph.D.

Anotace

V originále

Drawing on Halliday’s approach to information structure in discourse, this paper explores the discursive function of the initial part of the sentence, i.e. the Theme zone, in a learner corpus of Master’s theses by Czech university students of English. The aims of the study are to identify the major patterns of Themes, to analyse the realisations of textual and interpersonal Themes and to compare the Theme choices in Czech students’ theses with the academic discourse of Anglophone student writers as illustrated by BAWE, and to consider how the findings of the study can contribute to the teaching of academic writing at university level. The results of the investigation show that Czech students tend to use primarily simple and two-component Theme patterns; textual Themes tend to be overused, whereas interpersonal Themes are strongly underused. Since the underuse or overuse of some thematic patterns and their realisations may be addressed by explicit instruction aiming at expanding the range of rhetorical resources that the students have at their disposal to build a coherent discourse, the findings of this study are intended to inform the design of courses and study materials for the teaching of academic writing at university level.

Návaznosti

LTC18015, projekt VaV
Název: Výzkum a výuka akademického psaní z mezikulturního hlediska
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Výzkum a výuka akademického psaní z mezikulturního hlediska, INTER-COST