2020
Theme choices in Czech university students’ English-medium Master’s theses
DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga, Renata JANČAŘÍKOVÁ, Irena HŮLKOVÁ a Josef SCHMIEDZákladní údaje
Originální název
Theme choices in Czech university students’ English-medium Master’s theses
Autoři
DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga (100 Bulharsko, garant, domácí), Renata JANČAŘÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Irena HŮLKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Josef SCHMIED (276 Německo)
Vydání
Lingua, Elsevier, 2020, 0024-3841
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60203 Linguistics
Stát vydavatele
Nizozemské království
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.719
Kód RIV
RIV/00216224:14410/20:00115903
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
UT WoS
000551878100005
Klíčová slova anglicky
academic writing; coherence; Theme zone; thematic structure; Master’s theses
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 7. 9. 2021 13:43, Mgr. Renata Jančaříková, Ph.D.
Anotace
V originále
Drawing on Halliday’s approach to information structure in discourse, this paper explores the discursive function of the initial part of the sentence, i.e. the Theme zone, in a learner corpus of Master’s theses by Czech university students of English. The aims of the study are to identify the major patterns of Themes, to analyse the realisations of textual and interpersonal Themes and to compare the Theme choices in Czech students’ theses with the academic discourse of Anglophone student writers as illustrated by BAWE, and to consider how the findings of the study can contribute to the teaching of academic writing at university level. The results of the investigation show that Czech students tend to use primarily simple and two-component Theme patterns; textual Themes tend to be overused, whereas interpersonal Themes are strongly underused. Since the underuse or overuse of some thematic patterns and their realisations may be addressed by explicit instruction aiming at expanding the range of rhetorical resources that the students have at their disposal to build a coherent discourse, the findings of this study are intended to inform the design of courses and study materials for the teaching of academic writing at university level.
Návaznosti
LTC18015, projekt VaV |
|