J 2021

Perspectives on geography education in the Czech National Curriculum

SPURNÁ, Michaela, Petr KNECHT and Hana SVOBODOVÁ

Basic information

Original name

Perspectives on geography education in the Czech National Curriculum

Name in Czech

Pojetí geografického vzdělávání v rámcových vzdělávacích programech ČR

Authors

SPURNÁ, Michaela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr KNECHT (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Hana SVOBODOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

International Research in Geographical and Environmental Education, Taylor & Francis, 2021, 1038-2046

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/21:00118746

Organization unit

Faculty of Education

UT WoS

000552092400001

Keywords (in Czech)

Catlingova typologie, kurikulum, geografické vzdělávání, pojetí geografie, geografie pro základní školy, geografie pro střední školy

Keywords in English

Catling’s typology; curriculum; geography education; perspectives on geography; primary geography; secondary geography

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 14/2/2022 09:24, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

The geography curriculum at primary and secondary schools in Czechia is undergoing a revision. This study aims to identify aspects of the current curriculum that may assist in the formulation of recommendations in the revised curriculum. We use a deductive content analysis approach based on Catling’s typology of perspectives on geography education. This typology follows in the tradition of geographical thought and describes, for example, the following categories: Globalist, Earthist, Interactionist, Placeist, and Environmentalist. The findings show inconsistencies and misalignment between the stipulated objectives of geography education and the attainment of targets in the analyzed documents. The Czech geography curriculum exhibits (a) frequent occurrences of the Globalist perspective at secondary-level schools, which emphasizes a simple and non-relational approach to teaching; (b) low congruence between the perspectives stipulated in the curriculum at individual school levels; and (c) low congruence between the perspectives stipulated in the objectives of geography education and in the expected outcomes for individual school levels. Our results attempt to provide implications for the implementation of a new national geography curriculum in Czechia.

In Czech

Cílem studie je identifikovat pojetí geografického vzdělávání ve stávajících kurikulárních dokumentech (RVP ZV a RVP G) a formulovat možná doporučení pro probíhající revize těchto dokumentů. S využitím Catlingovy typologie pojetí geografie a geografického vzdělávání jsme realizovali obsahovou analýzu kurikulárních dokumentů, respektive částí zaměřených na geografii (zeměpis). Tato typologie pracuje s pojetími, jako jsou např. Globalista, Earthista, Interactionista, Placeista a Environmentalista. Výsledky ukazují inkonzistenci a nevyrovnanost mezi stanovenými cíli (charakteristikou vzdělávací oblasti) a očekávanými výstupy geografického vzdělávání v analyzovaných dokumentech. Převažuje (a) vysoká frekvence Globalistního pojetí v RVP G, která zdůrazňuje výuku zaměřenou na schopnost orientovat se ve všem bez hlubšího pochopení souvislostí; (b) nízká kongruence pojetími mezi jednotlivými vzdělávacími stupni a (c) nízká kongruence mezi pojetími, která jsou obsažena v cílech a očekávaných výstupech geografického vzdělávání pro jednotlivé stupně vzdělávání. Výsledky poskytují implikace pro implementaci revidovaného geografického kurikula.

Links

GA18-08315S, research and development project
Name: Pojetí geografie a geografického vzdělávání: pohled učitelů
Investor: Czech Science Foundation, Teachers’ Perceptions of Geography and Geography Teaching

Files attached

Perspectives_on_geography_education_in_the_Czech_National_Curriculum.pdf
Request the author's version of the file