Detailed Information on Publication Record
2021
Perspectives on geography education in the Czech National Curriculum
SPURNÁ, Michaela, Petr KNECHT and Hana SVOBODOVÁBasic information
Original name
Perspectives on geography education in the Czech National Curriculum
Name in Czech
Pojetí geografického vzdělávání v rámcových vzdělávacích programech ČR
Authors
SPURNÁ, Michaela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr KNECHT (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Hana SVOBODOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
International Research in Geographical and Environmental Education, Taylor & Francis, 2021, 1038-2046
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/21:00118746
Organization unit
Faculty of Education
UT WoS
000552092400001
Keywords (in Czech)
Catlingova typologie, kurikulum, geografické vzdělávání, pojetí geografie, geografie pro základní školy, geografie pro střední školy
Keywords in English
Catling’s typology; curriculum; geography education; perspectives on geography; primary geography; secondary geography
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 14/2/2022 09:24, Dana Nesnídalová
V originále
The geography curriculum at primary and secondary schools in Czechia is undergoing a revision. This study aims to identify aspects of the current curriculum that may assist in the formulation of recommendations in the revised curriculum. We use a deductive content analysis approach based on Catling’s typology of perspectives on geography education. This typology follows in the tradition of geographical thought and describes, for example, the following categories: Globalist, Earthist, Interactionist, Placeist, and Environmentalist. The findings show inconsistencies and misalignment between the stipulated objectives of geography education and the attainment of targets in the analyzed documents. The Czech geography curriculum exhibits (a) frequent occurrences of the Globalist perspective at secondary-level schools, which emphasizes a simple and non-relational approach to teaching; (b) low congruence between the perspectives stipulated in the curriculum at individual school levels; and (c) low congruence between the perspectives stipulated in the objectives of geography education and in the expected outcomes for individual school levels. Our results attempt to provide implications for the implementation of a new national geography curriculum in Czechia.
In Czech
Cílem studie je identifikovat pojetí geografického vzdělávání ve stávajících kurikulárních dokumentech (RVP ZV a RVP G) a formulovat možná doporučení pro probíhající revize těchto dokumentů. S využitím Catlingovy typologie pojetí geografie a geografického vzdělávání jsme realizovali obsahovou analýzu kurikulárních dokumentů, respektive částí zaměřených na geografii (zeměpis). Tato typologie pracuje s pojetími, jako jsou např. Globalista, Earthista, Interactionista, Placeista a Environmentalista. Výsledky ukazují inkonzistenci a nevyrovnanost mezi stanovenými cíli (charakteristikou vzdělávací oblasti) a očekávanými výstupy geografického vzdělávání v analyzovaných dokumentech. Převažuje (a) vysoká frekvence Globalistního pojetí v RVP G, která zdůrazňuje výuku zaměřenou na schopnost orientovat se ve všem bez hlubšího pochopení souvislostí; (b) nízká kongruence pojetími mezi jednotlivými vzdělávacími stupni a (c) nízká kongruence mezi pojetími, která jsou obsažena v cílech a očekávaných výstupech geografického vzdělávání pro jednotlivé stupně vzdělávání. Výsledky poskytují implikace pro implementaci revidovaného geografického kurikula.
Links
GA18-08315S, research and development project |
|