2019
"...In perpetuam sui memoriam": Přestavba a výstavba rezidence v Kroměříži, 1664-1668, 1687-1698. Rezidenční zámek v Kroměříži
KROUPA, JiříZákladní údaje
Originální název
"...In perpetuam sui memoriam": Přestavba a výstavba rezidence v Kroměříži, 1664-1668, 1687-1698. Rezidenční zámek v Kroměříži
Název anglicky
"...In perpetuam sui memoriam": Rebuilding and construction of residence in Kroměříž, 1664-1668, 1687-1698. The Residential Chateau in Kroměříž
Autoři
Vydání
První. Olomouc, Karel z Lichtensteinu-Castelcorna (1624-1695) : Místa biskupovy paměti, od s. 97-128, 32 s. 2019
Nakladatel
Muzeum umění v Olomouci
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60401 Arts, Art history
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-88103-55-4
Klíčová slova česky
zámek Kroměříž; Giovanni Pietro Tencalla; barokní architektura
Klíčová slova anglicky
chateau Kroměříž; Giovanni Pietro Tencalla; architecture of the Baroque
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 6. 5. 2021 08:37, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
V originále
Studie detailně ukazuje proces projektování a realizace zámku olomouckého biskupa Karla z Lichtensteinu-Castelcorna (1624-1695) v Kroměříži. Zatímco v první fázi byl rezidenční zámek opravován v letech 1664-1668, později v letech 1687-1698 byl podstatně přestavěn. Studie se věnuje postupnému hledání umělecké úlohy rezidenční stavby, na základě pramenů ukazuje proces vzniku architektonického tématu k prostorovému řešení rezidence v tvorbě architekta Giovanni Pietra Tencally a poukazuje na zjevnou proměnu biskupova vkusu prostřednictvím nových idejí salzburských kameníků a nové, „barokní“ snahy po krásném spojení architektury, sochařství a malířství do nového vizuálního celku.
Anglicky
The study shows in detail the process of designing and realizing the chateau of the Bishop of Olomouc, Karl von Lichtenstein-Castelcorno (1624-1695) in Kroměříž. While in the first phase the residential chateau was repaired in 1664-1668, later in 1687-1698 it was substantially rebuilt. The study focuses on the gradual search for the artistic task (charge and brief) of a residential building, based on sources shows the process from creating an architectural theme to the spatial solution of the residence in the work of architect Giovanni Pietro Tencalla and points to the apparent change of bishop's taste through new ideas of Salzburg stonemasons and through new “bel composto”, ie. architecture, sculpture and painting into a new visual whole.