B 2020

Diverzifikace předškolního vzdělávání v ČR

JARKOVSKÁ, Lucie, Martina KAMPICHLER and Katarína SLEZÁKOVÁ

Basic information

Original name

Diverzifikace předškolního vzdělávání v ČR

Name in Czech

Diverzifikace předškolního vzdělávání v ČR

Name (in English)

Diversification of the preschool education in the Czech Republic

Authors

JARKOVSKÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Martina KAMPICHLER (40 Austria, belonging to the institution) and Katarína SLEZÁKOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution)

Edition

Brno, 90 pp. 2020

Publisher

MUNI Press

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/20:00114260

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-9624-0

Keywords (in Czech)

předškolní vzdělávání; výchova; rodičovské styly; třída, etnicita; diverzifikace vzdělávání; Česká republika

Keywords in English

preschool education and care; parenting styles; class; ethnicity; diversification of education; Czech Republic

Tags

Reviewed
Změněno: 15/4/2021 11:24, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Kniha shrnuje výsledky projektu Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti. Výzkum založený na skupinových i individuálních rozhovorech, mapování kontextu předškolního vzdělávání a přímém pozorování v mateřských školách zkoumá souvislosti sociálních nerovností s diverzifikující se nabídkou předškolního vzdělávání, a to především ve spojitosti s rodičovskými volbami a strategiemi týkajícími se výběru institucí předškolního vzdělávání. Soustředí se na mikroprocesy (re)konstrukce sociálních rozdílů, které jsou zakotveny jak v étosu konkrétních zařízení, tak i tom, jak své děti vnímají rodiče a jaké jsou jejich představy o povaze dětství a dětských potřeb v předškolním věku.

In English

The book summarizes the results of the project “Diversification of Preschool Education in the Czech Republic: Inclusion, Exclusion and Social Inequalities. The research is based on group and individual interviews, mapping the context of preschool education and direct observations in preschools. It explores the links between social inequalities and the diversifying supply of preschool education, especially in connection to parental choices and strategies related to preschool selection. The book focuses on microprocesses of (re)constructing social differences that are grounded in the ethos of the facility, as well as in parents’ perceptions of their children’s temperaments and their understanding of childhood and children’s needs in preschool age.

Links

GA16-18940S, research and development project
Name: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti (Acronym: Beskibe)
Investor: Czech Science Foundation, Diversifying preschool education in the Czech Republic: inclusion, exclusion and social inequalities