J 2020

Spolupráce mezi základní školou a OSPOD z pohledu učitelů a sociálních pracovníků

PÍŽOVÁ, Kristýna a Monika PUNOVÁ

Základní údaje

Originální název

Spolupráce mezi základní školou a OSPOD z pohledu učitelů a sociálních pracovníků

Název anglicky

Collaboration between primary school and OSPOD

Autoři

PÍŽOVÁ, Kristýna (203 Česká republika, domácí) a Monika PUNOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Logos Polytechnikos, Jihlava, Vysoká škola polytechnická, 2020, 2464-7551

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50900 5.9 Other social sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/20:00116294

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

pedagogue; primary school; OSPOD; social worker; cooperation; perception

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 15. 3. 2021 10:02, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

Empirická stať se zaměřuje na spolupráci mezi OSPOD a základní školou a jejím cílem je odpovědět hlavní výzkumnou otázku „Jak pedagogové základních škol a pracovníci OSPOD vnímají vzájemnou spolupráci?“ Toto vnímání je nahlíženo skrze prototypy a stereotypy participantů. Výzkum byl realizován pomocí polostrukturovaných rozhovorů se 4 pedagogy ZŠ a 5 pracovníky OSPOD. Ukázalo se, že pedagogové tápou při naplňování výchovné role u dětí, které mají problémy v sociální oblasti, což se mj. projevuje v tom, že nenavazují spolupráci s OSPOD a neznají jeho roli při řešení obtížné situace dítěte. Pracovníci OSPOD vnímali spolupráci jako uspokojivou a zdůrazňovali stesk nad nízkou prestiží své profese oproti učitelům. Ukázalo se, že zástupci obou profesí by uvítali prohloubení spolupráce, což podporuje myšlenku etablování školní sociální práce do českého prostředí.

Anglicky

The empirical essay focuses on cooperation between OSPOD and primary school and aims to answer the main research question “How do primary school teachers and OSPOD staff perceive mutual cooperation?” This perception is viewed through the prototypes and stereotypes of the participants. The research was carried out through semi-structured interviews with 4 primary school teachers and 5 OSPOD social workers. It has been shown that teachers are groping in fulfilling the educational role of children with social problems, which is reflected in the fact that they often do not establish cooperation with OSPOD and do not know its role in solving the difficult situation of the child. OSPOD workers perceived cooperation as satisfactory and stressed the lack of prestige of their profession over teachers. It showed that representatives of both professions would welcome deepening cooperation, which supports the idea of establishing school social work in the Czech environment.

Přiložené soubory