HARVÁNKOVÁ, Klára. Pracovní schopnost a životní styl učitelů středních odborných škol. In 12. ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2020: Úloha odborného vzdělávání ve světě 21. století. 2020. ISBN 978-80-7509-725-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Pracovní schopnost a životní styl učitelů středních odborných škol
Název anglicky Work ability and lifestyle of vocational upper-secondary school teachers
Autoři HARVÁNKOVÁ, Klára (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 12. ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2020: Úloha odborného vzdělávání ve světě 21. století, 2020.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/20:00114850
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7509-725-5
Klíčová slova česky pracovní schopnost; životní styl; učitelé; střední odborná škola
Klíčová slova anglicky work ability; lifestyle; teachers; vocational upper-secondary school
Štítky rivok
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 12. 4. 2021 17:40.
Anotace
Data prezentovaná v příspěvku vycházejí z dotazníkového šetření v rámci projektu TAČR. Do výzkumu se zapojilo 15 středních škol. Mezi zkoumané oblasti bylo zařazeno měření pracovní schopnosti a mapování chování v oblasti životního stylu u učitelů středních odborných škol. Pro posuzování pracovní schopnosti byl použit vědecky ověřený výzkumný nástroj tzv. index pracovní schopnosti (Work Ability Index, WAI), který se používá v téměř 30 zemích na celém světě. Šetření potvrzuje negativní trend stárnoucích učitelských sborů, kdy průměrný věk zapojených učitelů byl 50 let (± 9,9 let) a průměrná délka v profesi učitele činila 19,9 let (± 10, 6 let). Výsledky šetření ukazují mezi učiteli dobrou pracovní schopnost, kdy průměrný index pracovní schopnosti činil 40,3 bodů, avšak s přibývajícím věkem pracovní schopnost výrazně klesá zejména u učitelů ve věkové kategorii 50–59 let. Výsledky dále ukazují, že asi jedna pětina má průměrnou či podprůměrnou pracovní schopnost (19,7 %).
Anotace anglicky
The data presented in the paper are based on a questionnaire survey within the TAČR project. 15 secondary schools took part in the research. The researched areas included the measurement of work ability and mapping of lifestyle behaviour in secondary technical school teachers. A scientifically validated research tool called the Work Ability Index (WAI) was used to assess work ability, which is used in almost 30 countries around the world. The survey confirms the negative trend of aging teachers, with the average age of the teachers involved being 50 years (± 9.9 years) and the average length in the teaching profession being 19.9 years (± 10.6 years). The results of the survey show good work ability among teachers, where the average work ability index was 40.3 points, but with increasing age, work ability decreases significantly, especially for teachers in the age group 50–59 years. The results also show that about one-fifth have an average or below-average work ability (19.7 %).
Návaznosti
TL02000290, projekt VaVNázev: Modifikace finského vzdělávacího programu Towards Successful Seniority na základě aktuálních potřeb učitelů středních škol (Akronym: Profesní seniorita)
Investor: Technologická agentura ČR, Modifikace finského vzdělávacího programu Towards Successful Seniority na základě aktuálních potřeb učitelů středních škol
VytisknoutZobrazeno: 26. 8. 2024 11:23