k 2020

Joys, Challenges and Opportunities – Roundtable for Teachers of Foreign Languages and Latin-Greek Terminology at Faculties of Medicine

DVOŘÁČKOVÁ, Veronika, Ivana REŠKOVÁ a Libor ŠVANDA

Základní údaje

Originální název

Joys, Challenges and Opportunities – Roundtable for Teachers of Foreign Languages and Latin-Greek Terminology at Faculties of Medicine

Název česky

Úspěchy, výzvy a příležitosti - Kulatý stůl pro učitele cizích jazyků a latinsko-řecké terminologie na lékařských fakultách

Vydání

Language Centres at a Crossroads: Open Directions for New Generations of Learners. 10-11-12 September 2020, Brno, Czech Republic, 2020

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Centrum jazykového vzdělávání

Klíčová slova česky

jazyková výuka; lékařská fakulta; lékařská terminologie

Klíčová slova anglicky

language teaching; faculty of medicine; medical terminology

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 19. 9. 2020 20:14, Mgr. Veronika Dvořáčková, Ph.D.

Anotace

V originále

Based on the assumption that LSP practitioners teaching at medical faculties operate in comparable contexts (highly intelligent but busy students, limited number of lessons allocated to languages and medical terminology, high or unknown expectations of faculty management), in this session we wanted to share good practice in the following areas:
  • current trends in the creation of course materials: i) course content: professional, academic, general language, ii) identifying, accessing and didactizing input materials, iii) "general medical" courses vs. courses tailored to individual needs of a study programme, iv) continuous update of course content with reference to a) fast developments in LSP, b) student feedback, c) medicine and healthcare, d) medical and allied health professions, etc.
  • current trends in teaching medical terminology and foreign languages: i) language mediation, ii) translation equivalents, etc.
  • current trends in assessing student knowledge: i) end of year, ii) continuous, iii) portfolio, iv) task-based, etc.
  • specifics of teaching national languages to international students for the purposes of doctor-patient communication during hospital internships in host countries

Česky

Myšlenka společného kulatého stolu vyučujích všech jazyků na lékařských fakultách vyšla z již sdílené zkušenosti mezi českými a slovenskými kolegy, která hovoří o srovnatelných specificích na fakultách v České republice a na Slovensku, a z předpokladu obdobné situace v dalších zemích nejenom středoevropského prostoru. Cílem kulatého stolu bylo načrtnout řadu témat s cílem identifikovat ta, která skýtají potenciál pro sdílení dobré praxe. Mezi hlavní témata patřila i) identifikace krátkodobých akademických a dlouhodobých profesních komunikačních potřeb studentů, ii) jejich naplňování prostřednictvím tvorby a průběžné aktualizace výukových materiálů, iii) ověřování studentských znalostí a dovedností.