J 2024

Pain points and challenges of cores return management among German and French automotive aftermarket companies

KLAPALOVÁ, Alena; Michal PLAČEK; Radoslav ŠKAPA a Gabriela VACEKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Pain points and challenges of cores return management among German and French automotive aftermarket companies

Autoři

KLAPALOVÁ, Alena (203 Česká republika, garant, domácí); Michal PLAČEK (203 Česká republika); Radoslav ŠKAPA (203 Česká republika, domácí) a Gabriela VACEKOVÁ (703 Slovensko)

Vydání

European Journal of International Management, Geneva, INDERSCIENCE ENTERPRISES LTD, 2024, 1751-6757

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50204 Business and management

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 1.200 v roce 2023

Kód RIV

RIV/00216224:14560/24:00134892

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

UT WoS

001214311900006

EID Scopus

2-s2.0-85192947412

Klíčová slova anglicky

core return management; automotive aftermarket; intermediaries; pain points; challenges; circular economy

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 5. 3. 2025 10:45, Mgr. Alžběta Karolyiová

Anotace

V originále

In recent years, increasing attention has been paid to the circular economy, including the automotive industry. Although core return management for remanufacturing processes has a long tradition in the automotive aftermarket, the circular economy has intensified the effort to improve sustainable practices in this market. The automotive aftermarket is very complex, and intermediaries play the dominant role in the process of core returns. However, most existing research on core return management is focused on the experience of manufacturers and remanufacturers; the practices and views of the intermediaries are almost unknown. This article presents findings from an exploratory study addressing the experiences and perceptions of market trends and their impact on the core return management of 18 French and German spare parts dealers and core brokers. The results provide new knowledge and offer novel insights into the challenges that should be addressed in the automotive aftermarket path towards the circular economy

Návaznosti

776577, interní kód MU
Název: Resource-efficient Circular Product-Service Systems (Akronym: ReCiPSS)
Investor: Evropská unie, Resource-efficient Circular Product-Service Systems, Leadership in enabling and industrial technologies (LEIT) (Industrial Leadership)

Přiložené soubory

2019_PainpointsandchallengesofcorereturnmanagementamongGermanandFrenchautomotiveaftermarketcompanies.docx
Požádat o autorskou verzi souboru