J 2020

The effectiveness of EC policies to move freight from road to rail: Evidence from CEE grain markets

PITTMAN, Russell, Monika JANDOVÁ, Marcin KRÓL, Larysa NEKRASENKO, Tomáš PALETA et. al.

Základní údaje

Originální název

The effectiveness of EC policies to move freight from road to rail: Evidence from CEE grain markets

Autoři

PITTMAN, Russell, Monika JANDOVÁ (203 Česká republika, domácí), Marcin KRÓL, Larysa NEKRASENKO a Tomáš PALETA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

RESEARCH IN TRANSPORTATION BUSINESS AND MANAGEMENT, AMSTERDAM, ELSEVIER, 2020, 2210-5395

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50202 Applied Economics, Econometrics

Stát vydavatele

Nizozemské království

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 2.740

Kód RIV

RIV/00216224:14560/20:00116449

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

UT WoS

000600401700016

Klíčová slova anglicky

European Commission; Transport policy; Railways; Open-access competition; Environmental protection; Single wagonload service

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 24. 1. 2024 11:00, Mgr. Pavlína Kurková

Anotace

V originále

The European Commission adopted in 1991 a policy of encouraging the substitution of motor carrier haulage of freight with rail and water carrier haulage, as part of its "green" agenda of reducing fuel consumption, emission of pollutants, carbon intensity, and road congestion. Regarding railway freight in particular, one policy tool that the Commission has emphasized for this purpose is the restructuring of the rail sectors of member countries through the creation of competition for the incumbents by new train-operating companies (TOC's) - seemingly a less obvious policy choice than alternatives such as Pigouvian taxation measures or infrastructure subsidies. This paper focuses on one important commodity group - grain - in three EC member states and one non-member state - Poland, the Czech Republic, Slovakia, and Ukraine - to examine what appear to be the binding constraints to increases in rail's share. Such constraints seem more closely related to shortages in infrastructure capacity than to a lack of competition among TOC's. Our findings suggest that a policy focused more directly on infrastructure investment - whether an increase in subsidies or alternative strategies for attracting private investment into infrastructure, including alternative reform models - will be required if the current constraints binding rail's share are to be relaxed.

Návaznosti

CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_026/0008430, interní kód MU
(Kód CEP: EF16_026/0008430)
Název: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace (Akronym: NOVÁ MOBILITA)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace, PO 1 Posilování kapacit pro kvalitní výzkum
EF16_026/0008430, projekt VaV
Název: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace

Přiložené soubory

The_effectiveness_of_EC_policies_final.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru