PITTMAN, Russell, Monika JANDOVÁ, Marcin KRÓL, Larysa NEKRASENKO a Tomáš PALETA. The effectiveness of EC policies to move freight from road to rail: Evidence from CEE grain markets. RESEARCH IN TRANSPORTATION BUSINESS AND MANAGEMENT. AMSTERDAM: ELSEVIER, 2020, roč. 37, č. 37, s. 1-15. ISSN 2210-5395. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.rtbm.2020.100482.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The effectiveness of EC policies to move freight from road to rail: Evidence from CEE grain markets
Autoři PITTMAN, Russell, Monika JANDOVÁ (203 Česká republika, domácí), Marcin KRÓL, Larysa NEKRASENKO a Tomáš PALETA (203 Česká republika, domácí).
Vydání RESEARCH IN TRANSPORTATION BUSINESS AND MANAGEMENT, AMSTERDAM, ELSEVIER, 2020, 2210-5395.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50202 Applied Economics, Econometrics
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 2.740
Kód RIV RIV/00216224:14560/20:00116449
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.rtbm.2020.100482
UT WoS 000600401700016
Klíčová slova anglicky European Commission; Transport policy; Railways; Open-access competition; Environmental protection; Single wagonload service
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Pavlína Kurková, učo 368752. Změněno: 24. 1. 2024 11:00.
Anotace
The European Commission adopted in 1991 a policy of encouraging the substitution of motor carrier haulage of freight with rail and water carrier haulage, as part of its "green" agenda of reducing fuel consumption, emission of pollutants, carbon intensity, and road congestion. Regarding railway freight in particular, one policy tool that the Commission has emphasized for this purpose is the restructuring of the rail sectors of member countries through the creation of competition for the incumbents by new train-operating companies (TOC's) - seemingly a less obvious policy choice than alternatives such as Pigouvian taxation measures or infrastructure subsidies. This paper focuses on one important commodity group - grain - in three EC member states and one non-member state - Poland, the Czech Republic, Slovakia, and Ukraine - to examine what appear to be the binding constraints to increases in rail's share. Such constraints seem more closely related to shortages in infrastructure capacity than to a lack of competition among TOC's. Our findings suggest that a policy focused more directly on infrastructure investment - whether an increase in subsidies or alternative strategies for attracting private investment into infrastructure, including alternative reform models - will be required if the current constraints binding rail's share are to be relaxed.
Návaznosti
CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_026/0008430, interní kód MU
(Kód CEP: EF16_026/0008430)
Název: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace (Akronym: NOVÁ MOBILITA)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace, PO 1 Posilování kapacit pro kvalitní výzkum
EF16_026/0008430, projekt VaVNázev: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace
VytisknoutZobrazeno: 29. 5. 2024 08:00