NEKARDOVÁ, Barbora. Vysokoškolští učitelé a jejich reflexe vlastního pedagogického rozvoje (University Teachers and Their Reflections on Their Pedagogical Development). LIFELONG LEARNING - CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ. Mendelova univerzita v Brně, 2020, vol. 10, Number 2, 2020, p. 209-229. ISSN 1804-526X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vysokoškolští učitelé a jejich reflexe vlastního pedagogického rozvoje
Name (in English) University Teachers and Their Reflections on Their Pedagogical Development
Authors NEKARDOVÁ, Barbora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition LIFELONG LEARNING - CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, Mendelova univerzita v Brně, 2020, 1804-526X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/20:00116452
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) vysokoškolští učitelé; profesní rozvoj; kompetence
Keywords in English university teachers; professional development; competences
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D., učo 23221. Changed: 15/4/2021 11:02.
Abstract
V tomto příspěvku se zabývám otázkou, jak vysokoškolští učitelé vnímají a hodnotí svůj pedagogický rozvoj. Vycházím z kvalitativní analýzy 9 hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s učiteli z různých fakult Masarykovy univerzity, kteří se zúčastnili vzdělávacího dvousemestrálního programu organizovaného univerzitou a zaměřeného na zvyšování pedagogických kompetencí. Respondenti upozorňují na nedostatečné možnosti vzdělávání na podporu pedagogických kompetencí, přičemž u sebe identifikují oblasti, v nichž by se rádi rozvíjeli. To je také důvod, proč se přihlásili do tohoto programu. V něm učitelé nejlépe hodnotí nikoli intenzivní prezenční kurz vedený zkušenými lektory, nýbrž spolupráci s mentorem, kterého si sami vybrali z řad svých kolegů. Uvedené nálezy v článku diskutuji v kontextu současných snah vysokoškolských institucí o dosahování excelence ve výuce.
Abstract (in English)
In this paper I deal with the question of how university teachers perceive and evaluate their pedagogical development. I start from a qualitative analysis of 9 in-depth semi-structured interviews with teachers from different faculties of Masaryk University who participated in a two-semester educational program aimed at increasing pedagogical competences organized by the university. Respondents draw attention to the lack of educational opportunities to support pedagogical competences, identifying a number of areas in which they would like to develop. That is why they have applied for a program organized by the University. As part of this program, teachers evaluate best not an intensive full-time course led by experienced lecturers, but a collaboration with a mentor chosen by their colleagues themselves. These findings are discussed in the context of current efforts of higher education institutions to achieve excellence in teaching.
Links
MUNI/A/1047/2019, interní kód MUName: Učení v různých kontextech
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 12/10/2024 07:52