2020
Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek
NOVOTNÝ, Petr, Katarína ROZVADSKÁ, Lenka HLOUŠKOVÁ, Miroslava DVOŘÁKOVÁ, Claudia SCHUCHART et. al.Základní údaje
Originální název
Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek
Název anglicky
Life Pathways of Students who Fail to Pass the Upper Secondary School Leaving Examination
Autoři
NOVOTNÝ, Petr, Katarína ROZVADSKÁ, Lenka HLOUŠKOVÁ, Miroslava DVOŘÁKOVÁ, Claudia SCHUCHART, Václav VYDRA, Tereza VENGŘINOVÁ a Klára ZÁLESKÁ
Vydání
XXVIII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2020
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
životní dráhy; studentovo vnímání; neúspěch; vyšší sekundární vzdělávání; maturita
Klíčová slova anglicky
life pathways; students’ perception; failure; upper secondary school; school-leaving examination
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 21. 3. 2023 10:10, doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
V originále
Prezentovaný výzkum reaguje na chybějící znalosti o studentech, kteří neuspějí u maturitní zkoušky, a jejich dalších osudech. Předmětem výzkumu je percepce důvodů neúspěchu u maturitní zkoušky a další životní dráha neúspěšných maturantů, zvláště s ohledem na jejich další vzdělávací dráhu po dobu dvou let. Výzkum je realizován prostřednictvím hloubkového kvalitativního šetření. V první vlně sběru dat, jejíž výsledky budou v příspěvku prezentované, přistoupíme k retrospektivnímu zkoumání drah studentů, kteří neuspěli u maturitní zkoušky již v době před začátkem realizace projektu. Konkrétně se bude jednat o neúspěšné maturanty z roku 2018, které tak bude možné zkoumat retrospektivně s ohledem na jejich další vzdělávací a životní dráhu dva roky po jejich prvním neúspěchu u maturity.
Anglicky
The present research supplements existing available data on the upper secondary school-leaving examination failure rate by designing a qualitative inquiry on students’ perception of failure causes and their subsequent life and educational pathways. The research design is the life history approach. The data presented in the paper come from the pilot part of the study, with ten students who failed to pass the school-leaving examination in various types of schools and from various areas. In the pilot study, we apply a particular life history approach – the retrospective life history version. The pilot study biographic interviews recall what happened in the life of these students during the two years after this failure experience. The pilot study not only provides rich data material for analysis but also prepares researchers for the following part of the research, in which another group of students will be observed.
Návaznosti
CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016377, interní kód MU |
|