k 2020

Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek

NOVOTNÝ, Petr, Katarína ROZVADSKÁ, Lenka HLOUŠKOVÁ, Miroslava DVOŘÁKOVÁ, Claudia SCHUCHART et. al.

Základní údaje

Originální název

Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek

Název anglicky

Life Pathways of Students who Fail to Pass the Upper Secondary School Leaving Examination

Autoři

NOVOTNÝ, Petr, Katarína ROZVADSKÁ, Lenka HLOUŠKOVÁ, Miroslava DVOŘÁKOVÁ, Claudia SCHUCHART, Václav VYDRA, Tereza VENGŘINOVÁ a Klára ZÁLESKÁ

Vydání

XXVIII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2020

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

životní dráhy; studentovo vnímání; neúspěch; vyšší sekundární vzdělávání; maturita

Klíčová slova anglicky

life pathways; students’ perception; failure; upper secondary school; school-leaving examination

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 21. 3. 2023 10:10, doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Anotace

V originále

Prezentovaný výzkum reaguje na chybějící znalosti o studentech, kteří neuspějí u maturitní zkoušky, a jejich dalších osudech. Předmětem výzkumu je percepce důvodů neúspěchu u maturitní zkoušky a další životní dráha neúspěšných maturantů, zvláště s ohledem na jejich další vzdělávací dráhu po dobu dvou let. Výzkum je realizován prostřednictvím hloubkového kvalitativního šetření. V první vlně sběru dat, jejíž výsledky budou v příspěvku prezentované, přistoupíme k retrospektivnímu zkoumání drah studentů, kteří neuspěli u maturitní zkoušky již v době před začátkem realizace projektu. Konkrétně se bude jednat o neúspěšné maturanty z roku 2018, které tak bude možné zkoumat retrospektivně s ohledem na jejich další vzdělávací a životní dráhu dva roky po jejich prvním neúspěchu u maturity.

Anglicky

The present research supplements existing available data on the upper secondary school-leaving examination failure rate by designing a qualitative inquiry on students’ perception of failure causes and their subsequent life and educational pathways. The research design is the life history approach. The data presented in the paper come from the pilot part of the study, with ten students who failed to pass the school-leaving examination in various types of schools and from various areas. In the pilot study, we apply a particular life history approach – the retrospective life history version. The pilot study biographic interviews recall what happened in the life of these students during the two years after this failure experience. The pilot study not only provides rich data material for analysis but also prepares researchers for the following part of the research, in which another group of students will be observed.

Návaznosti

CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016377, interní kód MU
Název: Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek (Akronym: DRAMA)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek, PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání