J 2020

Socioeconomic characteristics, family structure and trajectories of children's psychosocial problems in a period of social transition

KURUCZOVÁ, Daniela, Jana KLÁNOVÁ, Jiří JARKOVSKÝ, Hynek PIKHART, Julie DOBROVOLNÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Socioeconomic characteristics, family structure and trajectories of children's psychosocial problems in a period of social transition

Autoři

KURUCZOVÁ, Daniela (703 Slovensko, domácí), Jana KLÁNOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí), Jiří JARKOVSKÝ (203 Česká republika, domácí), Hynek PIKHART (203 Česká republika, domácí) a Julie DOBROVOLNÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Plos one, San Francisco, Public Library of Science, 2020, 1932-6203

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

10700 1.7 Other natural sciences

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 3.240

Kód RIV

RIV/00216224:14310/20:00116455

Organizační jednotka

Přírodovědecká fakulta

UT WoS

000542035700005

Klíčová slova anglicky

BEHAVIOR PROBLEMS; ASSOCIATIONS; ADJUSTMENT; STRENGTHS; HEALTH

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 6. 2021 12:32, Mgr. Marie Šípková, DiS.

Anotace

V originále

Data from the Czech part of the European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood offer a unique opportunity to examine a period of changing socioeconomic structure of the country. Our aim was to analyse the association between socioeconomic status, family structure and children's psychosocial problems at the age of 7, 11, 15 and 18 years in 3,261 subjects and compare our results with findings from western settings. The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) and its five subscales were used to assess individual problem areas (emotional symptoms, peer problems, hyperactivity, conduct problems) and prosocial behaviour. Socioeconomic status was represented by maternal education and three forms of family structure were identified: nuclear family, new partner family and single parent family. The SDQ subscale score over time was modelled as a quadratic growth curve using a linear mixed-effects model. Maternal university education was associated with a faster decline in problems over time for all five SDQ subscales. Problems in children from nuclear families were found to be significantly lower than in children from single parent families for all SDQ subscales with the exception of peer problems. Compared to nuclear families, children from new partner families scored significantly higher in hyperactivity and conduct problems subscales. The nuclear family structure and higher maternal education have been identified as protective factors for children's psychosocial problems, in agreement with findings from western settings. Adopting a longitudinal perspective was shown as essential for providing a more complex view of children's psychosocial problems over time.

Návaznosti

EF15_003/0000469, projekt VaV
Název: Cetocoen Plus
EF17_043/0009632, projekt VaV
Název: CETOCOEN Excellence
LM2018121, projekt VaV
Název: Výzkumná infrastruktura RECETOX (Akronym: RECETOX RI)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, RECETOX RI
MUNI/A/1418/2019, interní kód MU
Název: Matematické a statistické modelování 4 (Akronym: MaStaMo4)
Investor: Masarykova univerzita, Matematické a statistické modelování 4, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
857560, interní kód MU
(Kód CEP: EF17_043/0009632)
Název: CETOCOEN Excellence (Akronym: CETOCOEN Excellence)
Investor: Evropská unie, CETOCOEN Excellence, Spreading excellence and widening participation

Přiložené soubory