C 2019

Česká hudební kultura a nová věcnost

SPURNÝ, Lubomír

Základní údaje

Originální název

Česká hudební kultura a nová věcnost

Název anglicky

Czech music culture and "Neue Sachlichkeit"

Autoři

SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Liberec, Nové realismy : Moderní realistické přístupy na československé výtvarné scéně 1918-1945, od s. 404-411, 8 s. 2019

Nakladatel

Národní památkový ústav Liberec

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00116459

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-87810-35-4

Klíčová slova anglicky

Czech music; Neue Sachlichkeit; music journalism; national stereotypes

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 4. 2021 18:00, doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.

Anotace

V originále

Tento příspěvek představuje reflexi pojmu „Neue Sachlichkeit“ v české hudbě a hudební publicistice meziválečného období. Z výše uvedených příkladů je zřejmé, že v meziválečném období se „Neue Sachlichkeit“ nestal předmětem širší diskuse. Ačkoli tento termín zažil svůj rozmach jinde, jeho použití u nás se omezilo na navrhování stylistických řešení konkrétních děl německé hudby 20. let a na odlišení od analogických tendencí, které v české hudbě probíhají. Způsob přijetí nového principu navíc hovoří o charakteru domácí estetické moderny. V tomto příspěvku jsou také kriticky hodnoceny představami o národních stereotypech souvisejících s českou hudbou.

Anglicky

This paper presents a reflection of the term "Neue Sachlichkeit" in Czech music and music journalism of the interwar period. It is clear from the above examples that in the interwar period the "Neue Sachlichkeit" did not become the subject of a wider discussion. Although this term experienced its boom elsewhere, its use in our country was limited to designating stylistic solutions to specific works of German music of the 1920s and to distinguishing it from any analogous tendencies taking place in Czech music. In addition, the way in which the new principle was adopted speaks volumes about the character of domestic aesthetic modernity. In this paper, they are also critically assessed by ideas about national stereotypes related to Czech music.

Návaznosti

MUNI/A/0887/2019, interní kód MU
Název: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VII.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VII., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty