2020
Zdroje autority u začínajících učitelů
VYDRA, VáclavZákladní údaje
Originální název
Zdroje autority u začínajících učitelů
Název anglicky
Sources of Authority of Beginning Teachers
Autoři
Vydání
XXVIII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2020
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7599-196-6
Klíčová slova česky
autorita učitele, kázeň, moc, zdroje autority, začínající učitelé
Klíčová slova anglicky
teacher’s authority, discipline, power, sources of authority, beginning teachers
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 18. 1. 2021 09:27, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.
V originále
Cílem příspěvku je popsat výsledky kvalitativního výzkumného šetření u začínajících učitelů českého jazyka na druhém stupni základní školy. Výzkum se zabýval tématem autority začínajících učitelů, konkrétně, jaké zdroje své vlastní autority vnímají. Cílem šetření bylo odpovědět na výzkumnou otázku: „Jak začínající učitelé vnímají zdroje své autority?“. Výsledky výzkumného šetření jsou součástí rozsáhlejších výsledků výzkumu autority u začínajících učitelů v diplomové práci autora příspěvku (Vydra, 2019). Příspěvek popisuje model zdroje autority o třech úrovních. První úroveň modelu popisuje motivaci vnímanou učiteli jako všudypřítomnou, kterou získávali jako děti ve svém vztahu s rodiči. Druhá úroveň popisuje pravidla, dle kterých učitelé organizují své vztahy. Pravidla se snaží aplikovat v souladu s jejich motivací. Od vztahových pravidel odvozují představu o jejich vztahu s žáky. Třetí úroveň popisuje prožívání učitelů, kteří na nesoulad chování žáků s jejich představou reagují neklidem až vztekem a na soulad reagují klidem. Na základě klidu/vzteku učitelé hodnotí svoji úspěšnost a říkají, zdali autoritu u žáků mají, nebo nemají.
Anglicky
Text describes how beginning teachers percieve the sources of their own authority. These are results of qualitative research. Repeated in-depth nonstructured interviews were conducted with beginning teachers. The interviews were analysed through thematic analysis (Braun & Clark, 2006). Beginning teachers describes discipline gained in their relationship with their parents as a source of their authority. They demand this discipline from pupils and base their authority on it then. The source of authority is described as a three-level model. The first level contains motivation to the relationship rules. Relationship rules are described in the second level. The third level describes how beginning teachers experience negotiating their authority with pupils. Experiencing influences the result of which is authority being acquired and lost again.
Návaznosti
MUNI/A/1047/2019, interní kód MU |
|