k 2020

Zdroje autority u začínajících učitelů

VYDRA, Václav

Základní údaje

Originální název

Zdroje autority u začínajících učitelů

Název anglicky

Sources of Authority of Beginning Teachers

Autoři

Vydání

XXVIII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2020

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

ISBN

978-80-7599-196-6

Klíčová slova česky

autorita učitele, kázeň, moc, zdroje autority, začínající učitelé

Klíčová slova anglicky

teacher’s authority, discipline, power, sources of authority, beginning teachers

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 18. 1. 2021 09:26, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem příspěvku je popsat výsledky kvalitativního výzkumného šetření u začínajících učitelů českého jazyka na druhém stupni základní školy. Výzkum se zabýval tématem autority začínajících učitelů, konkrétně, jaké zdroje své vlastní autority vnímají. Cílem šetření bylo odpovědět na výzkumnou otázku: „Jak začínající učitelé vnímají zdroje své autority?“. Výsledky výzkumného šetření jsou součástí rozsáhlejších výsledků výzkumu autority u začínajících učitelů v diplomové práci autora příspěvku (Vydra, 2019). Příspěvek popisuje model zdroje autority o třech úrovních. První úroveň modelu popisuje motivaci vnímanou učiteli jako všudypřítomnou, kterou získávali jako děti ve svém vztahu s rodiči. Druhá úroveň popisuje pravidla, dle kterých učitelé organizují své vztahy. Pravidla se snaží aplikovat v souladu s jejich motivací. Od vztahových pravidel odvozují představu o jejich vztahu s žáky. Třetí úroveň popisuje prožívání učitelů, kteří na nesoulad chování žáků s jejich představou reagují neklidem až vztekem a na soulad reagují klidem. Na základě klidu/vzteku učitelé hodnotí svoji úspěšnost a říkají, zdali autoritu u žáků mají, nebo nemají.

Anglicky

Text describes how beginning teachers percieve the sources of their own authority. These are results of qualitative research. Repeated in-depth nonstructured interviews were conducted with beginning teachers. The interviews were analysed through thematic analysis (Braun & Clark, 2006). Beginning teachers describes discipline gained in their relationship with their parents as a source of their authority. They demand this discipline from pupils and base their authority on it then. The source of authority is described as a three-level model. The first level contains motivation to the relationship rules. Relationship rules are described in the second level. The third level describes how beginning teachers experience negotiating their authority with pupils. Experiencing influences the result of which is authority being acquired and lost again.

Návaznosti

MUNI/A/1047/2019, interní kód MU
Název: Učení v různých kontextech
Investor: Masarykova univerzita, Učení v různých kontextech, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty