k 2020

Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek : Neúspěšní maturanti a střední odborné vzdělávání

VENGŘINOVÁ, Tereza, Katarína ROZVADSKÁ, Klára ZÁLESKÁ, Lenka HLOUŠKOVÁ, Václav VYDRA et. al.

Základní údaje

Originální název

Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek : Neúspěšní maturanti a střední odborné vzdělávání

Název česky

Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek : Neúspěšní maturanti a střední odborné vzdělávání

Název anglicky

Life Pathways of Students who Fail to Pass the Upper Secondary School Leaving Examination: Students who Fail and Vocational Education

Autoři

VENGŘINOVÁ, Tereza, Katarína ROZVADSKÁ, Klára ZÁLESKÁ, Lenka HLOUŠKOVÁ, Václav VYDRA, Miroslava DVOŘÁKOVÁ a Petr NOVOTNÝ

Vydání

12. ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2020, 2020

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7509-725-5

Klíčová slova česky

životní dráhy; neúspěch; vyšší sekundární vzdělávání; maturita

Klíčová slova anglicky

life pathways; failure; upper secondary school; school-leaving examination

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 13. 4. 2023 12:17, Mgr. Katarína Rozvadská

Anotace

V originále

Cílem příspěvku je jednak integrovat dosavadní poznatky v oblasti neúspěchu u maturitní zkoušky a prezentovat tak mimo jiné část zabývající se specificky odborného vzdělávání. Zároveň si klade za cíl přednést prvotní zjištění subjektivně vnímaných faktorů neúspěchu a dalších životních drah neúspěšných prvomaturantů z roku 2018, kteří byli žáky škol s odborným vzděláváním. Příspěvek prezentuje dílčí výsledky předvýzkumné fáze longitudinálního výzkumu v rámci projektu Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek. Tato první část výzkumného projektu zjišťuje subjektivní percepce neúspěchu u maturitní zkoušky ve zkušební období 2018, čímž je umožněno rovněž retrospektivní mapování vývoje životní a vzdělávací dráhy dva roky po prvním neúspěchu u maturitní zkoušky. Využitým výzkumným nástrojem jsou individuální rozhovory. Příspěvek přináší vhled do života neúspěšných maturantů a maturantek a zároveň prezentuje první zjištění o vnímání vlastního neúspěchu u maturitní zkoušky. Stejně jako co mladé lidi ovlivňuje a jaké motivy a bariéry je vedou či jim brání v opětovném (úspěšném) složení maturitní zkoušky.

Anglicky

The paper aims to integrate the existing knowledge in the field of failure at the shool-leaving examination and to present, among other things, a part dealing specifically with vocational education. At the same time, the contribution aims to present the initial findings of subjectively perceived factors of failure and other life paths of unsuccessful first-try graduates from 2018, who were pupils of vocational education. The new findings presented here are the results of the pilot part of the research from the project Life Pathways of Unsuccessful Graduates. This part of the research project, which will be presented in the paper, explores the subjective perception of failure in the school-leaving examination in the 2018 trial period and retrospectively examines the pupils‘ life and educational paths two years after their first failure in the school‑leaving examination. The research tool is individual interviews. The paper provides insight into the issue of unsuccessful graduates‘ lives. Also, it presents the first findings of subjective factors of failure that may affect the failure of graduates in the school-leaving examination. Other results of the research are the findings of development of young people‘s life and the educational path they chose after their failure, what influences their choices and what motives and barriers lead them or prevent them from re-passing (successfully) the school-leaving examination.