2020
Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek : Neúspěšní maturanti a střední odborné vzdělávání
VENGŘINOVÁ, Tereza, Katarína ROZVADSKÁ, Klára ZÁLESKÁ, Lenka HLOUŠKOVÁ, Václav VYDRA et. al.Základní údaje
Originální název
Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek : Neúspěšní maturanti a střední odborné vzdělávání
Název česky
Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek : Neúspěšní maturanti a střední odborné vzdělávání
Název anglicky
Life Pathways of Students who Fail to Pass the Upper Secondary School Leaving Examination: Students who Fail and Vocational Education
Autoři
VENGŘINOVÁ, Tereza, Katarína ROZVADSKÁ, Klára ZÁLESKÁ, Lenka HLOUŠKOVÁ, Václav VYDRA, Miroslava DVOŘÁKOVÁ a Petr NOVOTNÝ
Vydání
12. ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2020, 2020
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7509-725-5
Klíčová slova česky
životní dráhy; neúspěch; vyšší sekundární vzdělávání; maturita
Klíčová slova anglicky
life pathways; failure; upper secondary school; school-leaving examination
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 13. 4. 2023 12:17, Mgr. Katarína Rozvadská
V originále
Cílem příspěvku je jednak integrovat dosavadní poznatky v oblasti neúspěchu u maturitní zkoušky a prezentovat tak mimo jiné část zabývající se specificky odborného vzdělávání. Zároveň si klade za cíl přednést prvotní zjištění subjektivně vnímaných faktorů neúspěchu a dalších životních drah neúspěšných prvomaturantů z roku 2018, kteří byli žáky škol s odborným vzděláváním. Příspěvek prezentuje dílčí výsledky předvýzkumné fáze longitudinálního výzkumu v rámci projektu Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek. Tato první část výzkumného projektu zjišťuje subjektivní percepce neúspěchu u maturitní zkoušky ve zkušební období 2018, čímž je umožněno rovněž retrospektivní mapování vývoje životní a vzdělávací dráhy dva roky po prvním neúspěchu u maturitní zkoušky. Využitým výzkumným nástrojem jsou individuální rozhovory. Příspěvek přináší vhled do života neúspěšných maturantů a maturantek a zároveň prezentuje první zjištění o vnímání vlastního neúspěchu u maturitní zkoušky. Stejně jako co mladé lidi ovlivňuje a jaké motivy a bariéry je vedou či jim brání v opětovném (úspěšném) složení maturitní zkoušky.
Anglicky
The paper aims to integrate the existing knowledge in the field of failure at the shool-leaving examination and to present, among other things, a part dealing specifically with vocational education. At the same time, the contribution aims to present the initial findings of subjectively perceived factors of failure and other life paths of unsuccessful first-try graduates from 2018, who were pupils of vocational education. The new findings presented here are the results of the pilot part of the research from the project Life Pathways of Unsuccessful Graduates. This part of the research project, which will be presented in the paper, explores the subjective perception of failure in the school-leaving examination in the 2018 trial period and retrospectively examines the pupils‘ life and educational paths two years after their first failure in the school‑leaving examination. The research tool is individual interviews. The paper provides insight into the issue of unsuccessful graduates‘ lives. Also, it presents the first findings of subjective factors of failure that may affect the failure of graduates in the school-leaving examination. Other results of the research are the findings of development of young people‘s life and the educational path they chose after their failure, what influences their choices and what motives and barriers lead them or prevent them from re-passing (successfully) the school-leaving examination.