k 2020

Čtení a oční pohyby u žáků s dyslexií

DOSTÁLOVÁ, Nicol

Základní údaje

Originální název

Čtení a oční pohyby u žáků s dyslexií

Název anglicky

Reading and eye movements in pupils with dyslexia

Vydání

XXVIII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 14.-16.9.2020, Ostrava, 2020

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

čtení; dyslexie; oční pohyby; eye-tracking

Klíčová slova anglicky

reading; dyslexia; eye movements; eye-tracking

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 15. 4. 2021 10:51, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Anotace

V originále

Dyslexie je specifická porucha učení, která se projevuje obtížemi se čtením. Tato porucha je charakterizována chybami v hláskování a dekódování slov, což komplikuje porozumění čtenému textu a následně znesnadňuje vývoj slovní zásoby a přijímání znalostí. Příčinu dyslexie se snaží vysvětlit několik teorií, z nichž některé souvisí s vizuální percepcí dyslektiků, a tedy i s očními pohyby během čtení textu. Podrobnou analýzu očních pohybů lze realizovat pomocí eye-trackingu. Analýza očních pohybů může přinést nové poznatky do diagnostiky dyslexie i následné volby vhodné reedukační metody.

Anglicky

Dyslexia is a specific learning disorder manifested by reading difficulties such as errors in spelling and decoding words, which complicates reading comprehension and consequently impedes the expansion of vocabulary and further education. Several theories try to explain the cause of dyslexia, some of which are related to the visual perception of dyslexics and their eye movements while reading the text. A detailed analysis of eye movements can be achieved via eye-tracking. An analysis of eye movements can bring new knowledge into the diagnosis of dyslexia and subsequent choice of appropriate re-education method in regards to dyslexia.

Návaznosti

MUNI/A/1047/2019, interní kód MU
Název: Učení v různých kontextech
Investor: Masarykova univerzita, Učení v různých kontextech, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty