2020
Eroding trust in teacher professionalism : An ethnomethodological analysis of radio interviews with Czech experts on education
TŮMA, František, Michaela PÍŠOVÁ a Monika ČERNÁZákladní údaje
Originální název
Eroding trust in teacher professionalism : An ethnomethodological analysis of radio interviews with Czech experts on education
Název česky
Podrývání důvěry v profesionalismus učitelů : Etnometodologická analýza rozhlasových rozhovorů s odborníky na vzdělávání
Autoři
TŮMA, František (203 Česká republika, garant, domácí), Michaela PÍŠOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Monika ČERNÁ (203 Česká republika)
Vydání
Studia paedagogica, 2020, 1803-7437
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/20:00116498
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
profesionální projekt; učitelé; důvěra; experti na vzdělávání; rozhlasové rozhovory; etnometodologie
Klíčová slova anglicky
the professional project; teachers; trust; experts on education; radio interviews; ethnomethodology
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 31. 3. 2021 20:01, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
Schools and teachers have been subject to a number of debates and often face contradictory demands. In this study we analyse radio interviews with three Czech experts on education. Building on ethnomethodology, namely conversation analysis and membership categorisation analysis, the study was guided by two research questions: (1) What practices and membership categorisation devices do the experts employ when speaking of Czech education and schools? and (2) How do the experts relate to teacher professionalism when characterising Czech education? The analysis shows how the expert's credibility is negotiated, how they problematise gaining fundamental knowledge and skills at schools and situate the learning of "important things" outside school, and how they claim that Czech teachers teach badly while downgrading positive results of Czech schooling. This way the experts cast doubt on basic characteristics of teacher professionalism and thus undermine trust in the professional project in teaching.
Česky
Školy a učitelé jsou předmětem množství debat a často čelí rozporuplným požadavkům. V této studii analyzujeme rozhlasové rozhovory se třemi českými odborníky na vzdělávání. Za využití etnometodologie, zejména konverzační analýzy a členské kategorizační analýzy, studie odpovídá na dvě výzkumné otázky: (1) Jaké praktiky a inventáře sociálních kategorií používají odborníci, když mluví o českém vzdělávání a školách? (2) Jak se odborníci vztahují k profesionalismu učitelů, když charakterizují české vzdělávání? Analýza ukazuje, jak je důvěryhodnost odborníků v rozhovorech vyjednávána, jak experti problematizují získávání základních znalostí a dovedností ve škole a situují učení se "důležitých věcí" mimo školu a jak tvrdí, že čeští učitelé vyučují špatně, a současně bagatelizují pozitivní výsledky českého vzdělávání. Tímto způsobem odborníci zpochybňují základní charakteristiky profesionalismu učitelů, a tak podrývají důvěru v profesionální projekt v učitelství.