B 2020

Insignificantes en diálogo con el público : el teatro de la generación Fonca

VÁZQUEZ TOURIŇO, Daniel

Základní údaje

Originální název

Insignificantes en diálogo con el público : el teatro de la generación Fonca

Název česky

Bezvýznamní v dialogu s publikem : divadelní tvorba generace Fonca

Název anglicky

Insignificants in a Dialogue with the Audience : the Theatre of the Fonca Generation

Autoři

VÁZQUEZ TOURIŇO, Daniel (724 Španělsko, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Madrid, 266 s. Ensayo, 2020

Nakladatel

Editorial Verbum

Další údaje

Jazyk

španělština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Španělsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/20:00116648

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-84-1337-310-2

Klíčová slova česky

Latinsko-americké divadlo; Legom; Luis Enrique Gutiérrez Ortiz Monasterio; Edgar Chías; Alejandro Ricano; performativita; dramaturgie; Fonca; mexické divadlo

Klíčová slova anglicky

Latin American Theatre; Legom; Luis Enrique Gutiérrez Ortiz Monasterio; Edgar Chías; Alejandro Ricano; performativity; drama; Fonca; Mexican theatre

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 2. 3. 2021 08:24, Mgr. Veronika Mattesová

Anotace

V originále

Luis Mario Moncada, Edgar Chías, Legom, Alejandro Ricano, Bárbara Colio, Richard Viqueira, Martín Zapata… La generación de dramaturgos y dramaturgas mexicanos que comenzó a estrenar en los anos 90 del siglo XX forma parte de la corriente universal de recuperación de la palabra en escena, pero una palabra renovada que abandona la función mimética propia del drama y abraza la naturaleza performativa del teatro postdramático. Narraturgia es el nombre que recibe la tendencia de los dramaturgos mexicanos de esta generación a utilizar formas de escritura que subrayan la presencia del público y el diálogo entre este y los artistas. Y qué público es ese con el que dialoga la dramaturgia mexicana contemporánea? El nuevo sistema de financiación de las artes surgido en 1989 de la creación del Fondo Nacional para la Cultura y las Artes (Fonca) acrecentó la autonomía del campo teatral mexicano y puso como aspecto central de todo proyecto la comunidad a la que se dirige. El diálogo con el público que se establece por medio de la corriente narratúrgica y a causa de los nuevos sistemas de financiación afecta también a una cuestión tan importante como la del compromiso del texto teatral. El teatro de la generación Fonca tiene un marcado carácter ético, pero su capacidad de resistencia ante la sociedad neoliberal y espectacularizada no reside en un discurso de denuncia o en sustentar el argumentario de las instituciones de izquierdas, sino precisamente en la búsqueda de un diálogo no espectacular con el público.

Česky

Luis Mario Moncada, Edgar Chías, Legom, Alejandro Ricano, Bárbara Colio, Richard Viqueira, Martín Zapata ... Generace mexických dramatiků a dramatiků, kteří začali debutovat v 90. letech 20. století, je součástí univerzálního trendu obnovy slova na jevišti, ale obnovené slovo, které opouští mimetickou funkci dramatu a zahrnuje performativní povahu postdramatického divadla. Narraturgie je název daný tendenci mexických dramatiků této generace používat formy psaní, které zdůrazňují přítomnost veřejnosti a dialog mezi veřejností a umělci. A o jaké publikum se se současnými mexickými dramaturgickými dialogy jedná? Nový systém financování umění, který vznikl v roce 1989 vytvořením Národního fondu pro kulturu a umění (Fonca), zvýšil autonomii mexického divadelního pole a komunitu, do které je zaměřen, umístil jako ústřední aspekt každého projektu. Dialog s veřejností, který je navázán naraturgickým proudem a díky novým systémům financování také ovlivňuje stejně důležitou otázku, jako je angažovanost divadelního textu. Divadlo generace Fonca má výrazný etický charakter, ale jeho schopnost vzdorovat tváří v tvář neoliberální a spektakularizované společnosti nespočívá v diskurzu vypovězení nebo v podpoře argumentů levicových institucí, ale právě v hledání dialogu ne velkolepé s veřejností.

Návaznosti

MUNI/A/1262/2019, interní kód MU
Název: Románské jazyky a románské literatury 2020 (Akronym: ROMJAZLIT20)
Investor: Masarykova univerzita, Románské jazyky a románské literatury 2020, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty

Přiložené soubory

Insignificantes_en_dialogo4.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru
Insignificantes_en_dialogo4_atpaxxmi.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru