KHURI, Ziyad. Burnout among teacher – theory and research. In The College of Sakhnin – Academic College for Teacher Education. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Burnout among teacher – theory and research
Autoři KHURI, Ziyad.
Vydání The College of Sakhnin – Academic College for Teacher Education, 2018.
Další údaje
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Klíčová slova česky učitelé; syndrom vyhoření; kultura školy; školní prostředí; pracovní život učitelů; arabské školy v Izraeli
Klíčová slova anglicky teachers; burnout syndrome; school culture; teacher worklife; school environment; Arab schools in Israel
Změnil Změnil: Mgr. Ziyad Khuri, Ph.D., učo 144266. Změněno: 14. 10. 2020 23:13.
Anotace
Despite the enormous amount of studies on burnout in educational professions, there are still no studies on burnout among Israeli-Arab elementary teachers. The purpose of this study was to examine how teachers’ burnout is related to different organizational variables such as workload, control, leadership collaboration, collegial support, etc. The Maslach Burnout Inventory, which was used to measure dimensions of teachers’ burnout, consisted of three subscales: emotional exhaustion, personal accomplishment, and depersonalization. Participants of this study were 372 (all female) teachers who completed inventories. The findings showed that all burnout dimensions were either positively or negatively related to independent variables. Teachers reported high levels of burnout. The results of multiple regression analysis indicated that three dimensions of teacher burnout were affected differently from four predictor variables. Findings indicated that for the emotional exhaustion, workload, leadership collaboration and student relations; for depersonalization dimension, only the student relations and finally for the personal accomplishment dimension, control, and student relations were significant predictors.
Anotace česky
Studií, které se věnují vyhoření u pedagogických profesí, existuje velké množství, ale žádná dosud nezkoumala tento syndrom mezi učiteli arabské národnosti v Izraeli. Účelem naší studie bylo z jistit, nakolik souvisí vyhoření s různými organizačními proměnnými, jako je pracovní zátěž, kontrola, spolupracující vedení, kolegiální podpora a podobně. Dotazník vyhoření podle Maslachové, který jsme pro měření dimenzí vyhoření použili, sestává z trojice dílčích škál: emočního vyčerpání, depersonalizace a osobní výkonnosti. Dotazník vyplnilo 372 učitelek a lze konstatovat, že vykazovaly relativně vysokou míru vyhoření. Výsledky ukazují, že všechny dimenze vyhoření souvisejí se zmíněnými nezávislými proměnnými, ať pozitivně nebo negativně. Vícenásobná regresní analýza potvrdila, že dimenze vyhoření jsou proměnnými ovlivněny různě – pro emoční vyčerpání byly významnými prediktory zátěž, podíl na vedení a vztahy se žáky; pro depersonalizaci byly z jištěny jako signifikantní prediktory pouze vztahy se žáky; pro osobní výkonnost pak kontrola a vztahy se žáky.
VytisknoutZobrazeno: 29. 7. 2024 09:12