JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Petr NAJVAR a Darina JIROTKOVÁ. The Same and the Different: On Semantization and Instrumentalization Practices in the (Maths) Classroom. SAGE open. 2020, roč. 10, č. 3, s. 1-12. ISSN 2158-2440. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1177/2158244020950380.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Same and the Different: On Semantization and Instrumentalization Practices in the (Maths) Classroom
Název česky Vyjádřit totéž jinak: Semantizace a instrumentalizace ve výuce (matematiky)
Autoři JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí), Jan SLAVÍK (203 Česká republika), Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí) a Darina JIROTKOVÁ (203 Česká republika).
Vydání SAGE open, 2020, 2158-2440.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 1.356
Kód RIV RIV/00216224:14410/20:00114368
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1177/2158244020950380
UT WoS 000563212000001
Klíčová slova česky obsah vzdělávání; vyučování; učení; semantizace; instrumentalizace; didaktika
Klíčová slova anglicky educational content; teaching; learning; semantization; instrumentalization; didactics
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 15. 3. 2021 18:04.
Anotace
There is no education without content. Teaching and learning in schools is devoted to “something,” not to “nothing” or “anything.” The more heterogeneous, multicultural, and multilingual the classroom, the more semantization of educational content within teaching and learning is needed. Therefore, the role of various languages in the classroom is revisited. In this article, we elaborate on the theory of language-sensitive content transformation and introduce the concept of operational isomorphism and its potential in the field of didactics, research on teaching, and learning and teacher education. Using a case study of mathematics teaching, we illustrate, how students can benefit from semantization and instrumentalization practices in the classroom and how these processes take the form of extensional deconstruction and intensional expansion or intensional condensation.
Anotace česky
Není vzdělávání bez obsahu. Vyučování učení ve školách je vždy zaměřeno "na něco", nikoliv "na vše" či "na cokoliv". Čím vyšší je míra heterogenity, multikulturality a multilingualnosti, tím více je zapotřebí vzdělávací obsah semantizovat. Přitom se zvýrazňuje a přehodnocuje role rozmanitých jazyků ve výuce. V této studii rozvíjíme jazykově senzitivní teorii obsahové transformace. Představujeme koncept operačního isomorfismu a jeho potenciál pro didaktiku, pro výzkum vyučování a učení a pro vzdělávání učitelů. Prostřednictvím případové studie z výuky matematiky ilustrujeme, jak žáci profitují ze semantizačních a instrumentálních praktik, které se ve řídě odehrávají a jak se v těchto procesech realizuje extensionální dekonstrukce a intensionální expanze a kondenzace vzdělávacího obsahu.
Návaznosti
GA20-13038S, projekt VaVNázev: Produktivní kultura vyučování a učení
Investor: Grantová agentura ČR, Produktivní kultura vyučování a učení
VytisknoutZobrazeno: 29. 5. 2024 00:03