k 2020

Transformace základních škol po roce 1989 pohledem učitelů

POLOUČEK, Oto a Jiří ZOUNEK

Základní údaje

Originální název

Transformace základních škol po roce 1989 pohledem učitelů

Název anglicky

Transformation of primary schools after 1989 from the perspective of teachers

Autoři

POLOUČEK, Oto (203 Česká republika, garant, domácí) a Jiří ZOUNEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

XVIII. mezinárodní setkání historiků a příznivců orální historie, 4. – 6. 6. 2020, Sovinec, 2020

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60101 History

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/20:00114374

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

post-socialistická transformace; školství; soudobé dějiny; orální historie; učitel

Klíčová slova anglicky

post-socialist transformation; schooling; contemporary history; oral history; teacher

Štítky

Změněno: 7. 4. 2021 17:29, Mgr. Monika Kellnerová

Anotace

V originále

Politické a společenské změny po revoluci roku 1989 se odrazily ve všech sférách života společnosti. Nevyhnuly se tudíž ani vzdělávání včetně základních škol. Porevoluční diskuze i trendy přitom korelují s celkovým vývojem v Československu – vyznačují se živelností, spontánností a velkým nadšením, ale i nedůvěrou, absencí zkušeností, a ne vždy systémovou negací všeho minulého. Projekt GAČR „Post-socialistická transformace základních škol – procesy, příběhy, dilemata“ (č. 20-11275S) se snaží zmapovat a zejména pochopit transformaci z pohledu učitelů. V prezentaci bude představen základní metodologický koncept výzkumu a prezentovány první poznatky ze studia dostupných pramenů.

Anglicky

Social and political changes after the 1989 revolution influenced all spheres of life, thus didn’t avoid education including primary schools. Discussions and trends from the early 90s are interconnected with overall development in Czechoslovakia characterized by spontaneity and enthusiasm, but also by distrust, absence of experiences, and denying of all from the communist era. The project funded by the Grant Agency of the Czech Republic “Post-socialist Transformation of Czech Primary Schools – Processes, Stories, Dilemmas” (n. 20-11275S) efforts to process and especially to understand the transformation from the perspective of teachers. In the presentation, the basic methodological concept of research will be introduced and the first results of archive research will be presented.

Návaznosti

GA20-11275S, projekt VaV
Název: Post-socialistická transformace českých základních škol – procesy, příběhy, dilemata
Investor: Grantová agentura ČR, Post-socialistická transformace základních škol – procesy, příběhy, dilemata