VRUBEL, Martin. Přístupnost základních škol jako důležité podpůrné opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In VIII. Olomoucké speciálněpedagogické dny. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Přístupnost základních škol jako důležité podpůrné opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Authors VRUBEL, Martin.
Edition VIII. Olomoucké speciálněpedagogické dny, 2020.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Bulletin
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) inkluzivní vzdělávání; podpůrná opatření; bariéry; přístupnost základních škol
Keywords in English inclusive education; support measures; barriers; accessibility of primary schools
Changed by Changed by: Mgr. Martin Vrubel, Ph.D., učo 214871. Changed: 1/4/2021 13:37.
Abstract
Příspěvek navazuje na širokou odbornou diskusi o připravenosti škol na inkluzivním vzdělávání. Příspěvek se věnuje připravenosti školních budov. Východiskem příspěvku je fakt, že bezbariérovost školních budov je významným 19 podpůrným opatřením definovaným ve vyhlášce č. 27/2016 Sb. Cílem příspěvku je představit analýzu přístupnosti budov českých základních škol, poukázat na nejčastější úpravy, které jsou realizovány a informovat též odbornou veřejnost o nejčastějších chybách, které negativně ovlivňují přístupnost českých škol. Při analýze byla využita metoda terénního mapování. Kritéria hodnocení vychází z vyhlášky č. 398/2009 Sb. a specifických potřeb studentů.
Abstract (in English)
The paper focuses on accessibility of school buildings. The starting point of the paper is the fact that the accessibility of school buildings is an important support measure defined in Decree No. 27/2016 Coll. The aim of the paper is to present an analysis of accessibility Czech primary school buildings. The article informs about the most common adjustments that are implemented and also inform experts about the most common mistakes that negatively affect the accessibility of Czech schools. The method was used in the analysis field mapping. The evaluation criteria are based on Decree No. 398/2009 Coll. and the specific needs of students.
Links
TL02000064, research and development projectName: Bariéry v inkluzi a jejich překonávání - implementace v prostředí českých základních škol
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, BeIN: Tackling Obstacles in the Way of Inclusion - Implementation at Czech primary schools
PrintDisplayed: 26/5/2024 00:59