Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1686699, author = {Šlapalová, Klára and Hlaďo, Petr}, article_location = {Praha}, article_number = {1}, doi = {http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2020.12}, keywords = {school absenteeism; truancy; school attendance; high school}, language = {cze}, issn = {1802-4637}, journal = {Orbis Scholae}, title = {„Už mě to tam nebavilo“ - absentérství žáků středních odborných škol v kontextu odpoutávání od školy}, url = {https://doi.org/10.14712/23363177.2020.12}, volume = {14}, year = {2020} }
TY - JOUR ID - 1686699 AU - Šlapalová, Klára - Hlaďo, Petr PY - 2020 TI - „Už mě to tam nebavilo“ - absentérství žáků středních odborných škol v kontextu odpoutávání od školy JF - Orbis Scholae VL - 14 IS - 1 SP - 81-99 EP - 81-99 PB - Karolinum SN - 18024637 KW - school absenteeism KW - truancy KW - school attendance KW - high school UR - https://doi.org/10.14712/23363177.2020.12 L2 - https://doi.org/10.14712/23363177.2020.12 N2 - Vysoké absence žáků představují závažný problém českého středního odborného školství a celkové počty zameškaných hodin mají v průběhu let vzestupnou tendenci. Cílem předkládané studie je proto odhalit a popsat, jak žáci středních odborných škol a středních odborných učilišť vnímají své absentérství. Na problematiku školního absentérství je nahlíženo optikou žáků, kteří reflektují své zkušenosti s úmyslným zameškáváním školní výuky během odpoutávání se od školy. Kvalitativní data od jedenácti respondentů byla získána prostřednictvím ohniskových skupin a individuálních hloubkových rozhovorů. Z výsledků je patrné, že absentérství je úzce spojeno s postupným odpoutáváním se od školy, představuje rizikový faktor školního neúspěchu a může vyústit v odchod ze školy. Žáci-absentéři se odmítají účastnit školního vyučování zpravidla kvůli svému nezájmu o výuku, nízké atraktivitě učiva či pociťované nudě ve škole. Klíčovou roli v tomto procesu hrají spolužáci a vrstevníci, kteří se ve své nepravidelné školní docházce navzájem ovlivňují a společně si alternativní program namísto školního vyučování volí a plánují. Analýza dat navíc odhalila nejednotnost v pravidlech škol týkajících se školní docházky, v kontrole jejich dodržování a v prevenci před projevy záškoláctví. Z důvodu nedostatečné intervence ze strany školy jsou kritické důsledky absentérství odhaleny až s delším časovým odstupem, kdy lze jen stěží zabránit závažným negativním dopadům na vzdělávací dráhu žáka. ER -
ŠLAPALOVÁ, Klára a Petr HLAĎO. „Už mě to tam nebavilo“ - absentérství žáků středních odborných škol v kontextu odpoutávání od školy. \textit{Orbis Scholae}. Praha: Karolinum, 2020, roč.~14, č.~1, s.~81-99. ISSN~1802-4637. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2020.12.
|